TEST: Opels nya SUV Grandland X med franska gener

Marknaden för kompakta SUV:ar växer snabbt och Opels tredje och hittills största variant, har alla förutsättningar att ta en framskjuten plats. Man har helt enkelt förfinat Årets Bil 2017.

Nya Opel Grandland X är ett resultat av ett samarbete med PSA som började redan 2012, alltså fem år innan den franska bilgruppen tog över Opel från GM. Precis som den framgångsrika kusinen Peugeot 3008 som blev Årets Bil 2017, bygger Grandland X på den skalbara EMP2 plattformen, som är en av de bästa som producerats för framhjulsdrivna bilar.

Opel Grandland X delar även drivlinor med PSA kusinerna. Till att börja med hittar vi den fina 1,6 liters turbodieseln på 120 hk och ett vridmoment på 300 Nm, en motor som både är stark och snål. Har blivit lite av en favorit bland små dieslar faktiskt, men då gärna med manuell låda. Testbilen var utrustad med en 6-stegad automat, men den gör inte motorn full rättvisa. Med den 6-växlade manuella lådan känns den betydligt piggare och är därför ett bättre val.

Ett ännu starkare alternativ är 1,2 Turbo. En trecylindrig bensinmotor på 130 hk och 230 Nm vridmoment. Det här är en riktigt pigg rackare som med den 6-växlade manuella lådan, blir riktigt kul att köra. Den manuella växellådan är dessutom skön att arbeta med. Växlarna bara ”glider in” och växelspakens utformning gör att det är skönt att hålla kvar handen på den. Av de två varianter som kommer i höst så är detta den klara favoriten. Någon gång efter årsskiftet kommer fler och starkare motoralternativ, men Opel vill inte avslöja vilka...ännu.

Det är lätt att försöka jämföra Opel Grandland X med Peugeot 3008, inte bara vad gäller utseendet där man hittar många gemensamma drag, utan även körkänslan. Jag älskar känslan i den franska kusinen men Opel har tagit den till ytterligare en nivå i Grandland X. Den känns mer stabil, både på Autobahn och på de krokiga vägarna runt Rheingau. Fjädringen är skönare och framförallt är bilen tystare. Förvånansvärt tyst.

Interiört känner man igen sig från Astra och nya Insignia och det är ett gott betyg. Precis som övriga nya Opel modeller är Grandland X utrustad med IntelliLink-system för uppkoppling och den personliga serviceassistenten Opel OnStar, som nu erbjuder nya tjänster som bokning av hotellrum och hjälp med att hitta parkering. De härliga ergonomiska framstolarna ger ett skönt stöd och den utdragbara sittdynan är ett extra plus. Men ärligt talat så föredrar jag I-Cockpit instrumenteringen i Peugeot som känns något modernare.

Stilrent och funktionellt, men en aning tråkigt jämfört med sin franska kusin.

Opel Grandland X innehåller de flesta vedertagna förarstödsfunktionerna som t.ex. adaptiv farthållare med fotgängardetektor och automatisk nödbromsning, trötthetsvarnare, parkeringshjälp och 360-graders kamera. Komfortdetaljer som bl.a. de sköna ergonomiska stolarna, uppvärmd ratt, eluppvärmd framruta, eluppvärmda säten även bak och baklucka som öppnas med en fotviftning, är inkluderade i modellen.

Opels nya ljussystem, AFL (Adaptive Forward Lighting) består av LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus, automatisk helljusfunktion och nivåreglering. Som tillval kan man få Grandland X med elektronisk greppkontroll som ska bidra till en säkrare körning på halt underlag. Bilen är då även utrustad med fem körlägen där systemet anpassar momentfördelningen automatiskt till framhjulen.

Den pigga 3-cylindriga 1,2 liters bensinturbon på 130 hk är en favorit.

Nya Opel Grandland X är ca. 4,48 m lång, 1,84 m bred och 1,64 m hög. Axelavståndet är lite drygt 2,67 m och bagageutrymmet sväljer 514 liter med baksätet uppfällt och hela 1 652 liter när man fäller det. Den är utrustad med hasplåtar och de traditionella plastdetaljerna runt hjulhus och längs trösklarna. Den går även att få med svart tak för de som vill ge bilen en mer personlig touch. Baktill har man integrerat två avgasrör för ett mer sportigt intryck.

Motorerna som erbjuds från säljstart är alltså en 1.2 liter turbo med 130 hk och 230 Nm vridmoment. Förbrukningen vid blandad körning anges till 5,1 l/100 km med manuell låda och 5,5 l/100 km med automat. CO2 ligger på 117 respektive 127 g/km. Detta är den klara favoriten.

1,6 l Turbo dieseln på 120 hk och 300 Nm vridmoment har en blandad förbrukning på 3,5 l/100 km med manuell låda och 4,2 l/100 km med automat. CO2 värdet är låga 104 respektive 108 g/km, vilket borde göra modellen till en stark tjänstebilskandidat.

Opel har lyckats göra Årets Bil i Europa ännu bättre. En stark medlem i kompakt SUV segmentet.

När Opel Grandland X dyker upp hos Opels återförsäljare i höst så är det säkert många som kommer att bli positivt överraskade, framförallt av priset som gör Grandland X till ett av de mest prisvärda alternativen i kompakt SUV-segmentet. 

De preliminära priserna för 1,2 Turbo börjar på låga 209 900 kr för instegsmodellen Essentia, 229 900 kr för mellanmodellen Enjoy och 249 900 kr för topputrustade Dynamic. Dieselmodellen börjar på 249 900 kr för Enjoy och Dynamic hamnar på 269 900 kr. Vill man ha den 6-stegade automaten så kostar den 15 000 kr. Återigen förvånar Opel oss med en riktigt aggressiv prissättning och inte bara med den höga kvaliteten och komforten. Här har man nog hittat ett vinstrecept som borde göra de nya ägarna nöjda.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig