De tyska biltillverkarnas stora show

IAA, som den stora bilmässan i Frankfurt kallas, är ett måste för biltillverkare och motorjournalister…eller är det? Nio bilmärken uteblev i år och det är nog bara toppen av isberget. Håller mässorna på att kvävas i sitt överdåd?

IAA Frankfurt är den i särklass största bilmässan i Europa och även störst i världen. Till ytan är den som ett mindre svenskt samhälle där hallarna är utspridda på ett sätt som gör det omöjligt att bevaka allt på en dag. Inte som i Genève där allt är överskådligt och nära till hands. Det ska även tilläggas att Genève faktiskt är en viktigare mässa än Frankfurt…för alla utom kanske de tyska tillverkarna.

Här i Frankfurt huserar BMW och Mini i en gigantisk hall som får BMW Welt i München att blekna. En kolossal scen där bilarna exponeras efter att körts runt och under den stora läktaren. Här har de skapat egna avdelningar för sina olika produkter, där samtliga modeller exponeras på ett sätt som får mig att undra hur många hundra miljoner detta har kostat att bygga upp för att sedan rivas om ett par veckor?

Mercedes har sedan urminnes tider abonnerat på den gamla velodromen som ligger direkt i anslutning till huvudentrén. Här exponerar de sina produkter på flera plan, dit man tar sig med dubbla rulltrappor. Även här har man satsat på en gigantisk scen och med bildskärmar som är stora som trevåningshus. Eftersom man också representerar Smart så har man lagt beslag på hallen bredvid och ytan utanför.

Volkswagengruppen med alla sina produkter har inte varit sämre. Även här har de en egen enorm hall där varje märke representeras på ett överdådigt sätt med lasershower, enorma bildskärmar, musik och interaktiva aktiviteter. Störst plats har givetvis Audi och Volkswagen, men varken Seat eller Skoda skäms för sig. Här hittar vi även Bugatti, Bentley, Lamborghini och Porsche, lyxbilar i dyr förpackning.

En ny affärsmodell?

Gemensamt för dessa tre giganter, förutom att det är tyska företag som ställer ut på sin egen hemmamarknad som dessutom är Europas största, är att alla har ett fokus på elektrifiering. Alla vill visa framfötterna med elbilar, plug-in hybrider och så kallade Mild Hybride (48V batteri som ska avlasta förbränningsmotorn genom att ta hand om alla elektriska komponenter) och alla har tydliga mål.

Omställningen kommer att ske i steg med början 2019 då antalet laddhybrider ökar. Man fortsätter därefter med en utökning av rena elbilar för att uppnå en komplett elektrifiering 2030 då diesel och bensin inte längre finns med i deras planer. Man kompletterar med naturgas- och bränslecell-teknik, men det är ändå el som är i fokus.

Det nya sättet att uppleva bilen?

Dessa ”tre stora” tar upp så mycket ”luft” från andra tillverkare att de nästan glöms bort. De andra ”tyska” tillverkarna, Ford (amerikanskt) och Opel (ingår numera i franska PSA-gruppen), lever sin egen tillvaro i hallar där man delar ytan med andra märken från Japan, Kina och Korea. Här hittar man även underleverantörer till bilindustrin.

Med undantag för Toyota, Kia och Hyundai, har inte dessa heller samma stora fokus på elektrifiering som VW, Mercedes och BMW. När man talar med deras företrädare så får jag lite svävande svar att även de har en strategi, men de vill inte riktigt säga hur den ser ut. Det handlar främst om lansering av hybrider och laddhybrider 2019-2021. Spontant känns det som några ”står kvar på stationen när tåget har gått”. Andra har rätt ambitioner men fel tidsaspekt.

Jag återkommer med mer från mässan inom kort. Då kan ni följa med mig på min rundvandring genom hallarna.

 

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig