BMW gör elbilen till en del av kollektivtrafiken

Med bildelningstjänsten DriveNow får elbilen BMW i3 en allt större roll i kollektivtrafiken i storstäder världen över. Intresset för hållbar och miljövänlig rörlighet ökar och i Köpenhamn är tjänsten redan synkad med busskortet.

Sedan starten 2011 i München, Tyskland har målet för BMW och tjänsten DriveNow varit att minska trafikvolymen i storstäderna och samtidig höja livskvaliteten för invånarna. Att ha tillgång till en ny bil när man vill, utan att behöva äga den är en livsstil som tilltalar allt fler menar man på BMW. Tanken med tjänsten är att man ska använda bilen för kortare körsträckor för att sedan lämna bilen till nästa användare. Den filosofin avspeglar sig också i prismodellen som bygger på en fast kostnad per minut där bränsle, körsträcka, trängselskatter och även parkeringsavgifter ingår.

Appen visar vägen till ledig bil

Mobiltelefonen är bokstavligt talat nyckeln till hela DriveNow-konceptet. Med en app lokaliseras närmaste ledig bil samtidigt som den fungerar som en nyckel och låser upp den bokade bilen.

- Mobilen blir alltmer central i vår vardag och det har vi tagit fasta på, säger Oskar Södergren, Head of Corporate Communications på BMW Group Northern Europe. Han tror också att det är just enkelheten som gjort DriveNow till en succé i flera europeiska storstäder. Att kunna promenera förbi en bil och spontant boka den och köra iväg, det är livskvalitet för både invånare och turister i en storstad. 

Idag används bilpoolen DriveNow av över 925 000 förare över hela världen och en genomsnittlig kund kör två till tre gånger i månaden, vilket stämmer bra in på stockholmaren Urpo Finnilä. Han bor i Årsta, söder om Stockholm och jobbar i Solna som ligger norrut, vilket betyder att han dagligen rör sig inom verksamhetsområdet.

- Jag bor tyvärr ett par kvarter utanför området och skulle önska att det utökades något, men annars är jag väldigt nöjd. Det jag gillar med tjänsten är att man bara betalar när man använder bilen och inte behöver tänka på månadsavgifter. Jag ser DriveNow som ett billigare alternativ till taxi och använder tjänsten någon gång per månad. Ofta i samband med att jag har köpt något på Blocket som ska hämtas samma dag, säger Urpo som varit med i bilpoolen sedan i våras.

I Stockholm består DriveNow av drygt 300 bilar, varav 10 % är eldrivna BMW i3. Sedan starten i Sverige har över 5000 förare introducerats till elektrisk körning.

Idag visar studier att man med en pool-bil ersätter mellan tre till sex privatägda fordon. Med en infrastruktur som gynnar bilpoolsförare och framförallt elbilar, skulle utväxlingen troligen bli ännu större, även ur ett miljöperspektiv. BMW ligger bakom satsningar med målsättningen att förbättra just infrastrukturen för till exempel laddstationer i stadsmiljö. Gör man det möjligt för stadsbor att köra elbil i kombination med övrig kollektivtrafik blir resultatet mindre utsläpp och mer plats.

Danmark i täten för samarbete med busstrafiken

Alla som går med i bilpoolen DriveNow får ett fysiskt kundkort som ger samma tillgång till bokning och upplåsning av bilen som appen. I Köpenhamn har man synkroniserat kortet med busstrafiken vilket innebär ännu fler möjligheter för DriveNow-förare. Genom samarbetet med bolaget Arriva som står för en tredjedel av busstrafiken i Köpenhamn kan kunderna enkelt växla mellan bil och buss utifrån rådande trafiksituation.

- Om det visar sig vara mer lönsamt att parkera bilen och hoppa på en buss i stället så kan man göra det med sitt kundkort. Då sparar föraren både tid och pengar samtidigt som kollektivtrafiken premieras, säger Oskar Södergren.

Framtidens flotta går på el

Idag består en femtedel av DriveNow-flottan av elbilen BMW i3, och fler lär det bli om BMW får bestämma. Hållbarhets- och miljöarbetet är sedan många år tillbaka högprioriterat inom företaget och elbilen är en av lösningarna på storstädernas miljöproblem.

- Sedan 2001 följer vi FN:s deklaration för renare tillverkningsprocesser och vårt hållbarhetsarbete stannar inte vid att begränsa utsläpp, det genomsyrar hela produktionskedjan från minsta mutter till hur vi förser fabrikerna med energi, säger Södergren. Så att få våra kunder att välja elbilar är viktigt för framtiden, oavsett om de köper eller hyr via DriveNow.

För att göra det enklare att välja just en elbil hoppas man på BMW att arbetet med ladd-infrastruktur ska ge ringar på vattnet. Ju enklare det blir att hitta centrala laddstationer i stadsmiljö, desto smidigare blir också övergången till elbil.

Ladda ner appen till DriveNow här och hitta din närmaste bil på en gång!

DriveNow

author image

Redaktionen

Kontakta mig