ANALYS: Honda Civic i kombiutförande är större än du tror

Tourer, som Hondas kombiutförande av den klassiska Civic-modellen heter, hamnade utanför topp 10 i vårt Europaindex för kombibilar. Men det betyder inte att den är ett oförnuftigt val. Nej, för det här är en bil som är större än man kan tro – både bildligt och bokstavligt!

Civic är en klassisk modell i den japanska biltillverkaren Hondas produktportfölj och har funnits i många utföranden genom åren. Ett tecken på dess popularitet är att den bidrog till att Honda blev Europas snabbast växande standardbilmärke förra året.

Kombiversionen Tourer lanserades 2013/2014 och skulle då möta den europeiska marknadens efterfrågan på utrymme och praktisk användning. Vilket den också gjorde, sett till europeiska biltester:

“Civic i femdörrars ser onekligen mindre ut än vad den är och även om Tourer-modellen ser mer voluminös ut, så gäller detsamma för den” – Bilmagasinet

“624 liter packning ryms där inne [i bagaget, reds. anm.], 117 av dem under det dubbla bagagegolvet. Vid nedfällda ryggsäten handlar det totalt om 1 668 liter. Respekt – det är i samma klass som VW Passat Variant (623 till 1731 liter)” – Auto Motor und Sport

“Tourer är dessutom sällsynt lättlastad med sin låga lasttröskel och drygt en meter breda baklucka” – Allt om bilar

“Honda har varit en expert på smarta säten i evigheter nu – deras “magiska säten” kan fällas upp som en biofåtölj för att lasta höga föremål eller läggas platt när det behövs. De är dessutom lätta och enkla att hantera [...]” – Carmagazine

Ja, Tourers massiva och praktiska lastutrymme är onekligen en av bilens största styrkor (även om Peugeot 308 SW numera är större). Men när det gäller själva utrymmet för förare och passagerare är tongångarna från Europas biljournalister inte riktigt lika positiva. Så här skriver exempelvis brittiska Autoexpress respektive Carmagazine:

“Återställ de magiska säten till sin vanliga position och Hondan har mindre rum för passagerare än konkurrenterna, medan de vinklade pelarna gör att det känns mer inkapslat. Det längre taket på Tourer betyder dock att huvudutrymmet är bättre än i halvkombin.”

“ADS-systemet kan växla mellan lägena komfort, normal och dynamisk genom ett tryck på en knapp på instrumentbrädan. Det är enkelt om du kör i tvåans, fyrans eller sexans växel – resten av tiden är den [knappen, reds. anm.] dolk bakom den manuella växelspaken.”

Körupplevelsen är dock experterna inte riktigt lika överens om. Generellt sett tycker de att Tourer erbjuder en blandning av sportig och komfortabel körning, men omdömena varierar ändå något. Norska Side3 är en av de som beskriver körupplevelsen med skepsis:

“Nya Civic Tourer är en relativt styv bil, utan att hamna i värstingklassen. Det gör att den kränger lite, men också kan verka en aning hård på de värsta vägarna – kanske mest till irritation för passagerarna.” 

Men andra, som tyska Autozeitung, är mer positiva när de beskriver den adaptiva luftfjädringen och körningen:

“Civic Tourer är en typisk Honda. Det betyder att den, trots sin praktiskhet, inte glömmer bort körglädjen. [...] Komfort-läget slätar skickligt ut många ojämnheter, medan sport-läget är märkbart hårdare. Normal-läget erbjuder en bra kompromiss mellan sportighet och komfort.”

Vad gäller pris och förbrukning är Europas biljournalister eniga om att Civic Tourer är en relativt dyr bil, men att den har imponerande låg förbrukning. (Här är det dock värt att notera att den jämfördes med sina konkurrenter när den lanserades, vilket ju var för 3-4 år sedan).

“Civic Tourer ser dyr ut bredvid konkurrerande kombibilar, särskilt som en diesel, men motorn erbjuder åtminstone utmärkt bränsleekonomi och låga koldioxidutsläpp” – Whatcar

Slutligen är interiören värd att nämna. Visst finns det några kritiska röster (norska VG skriver exempelvis att det invändigt saknas lite för att nå den höga kvalitetskänslan och helheten), men på det stora hela får den definitivt godkänt. Allt om bilar skriver så här:

“Honda har byggt en interiör som är personlig, sober och funktionell. Här finns inget överdåd, inga taffliga försök att få det hela att se dyrt ut. Kvalitetskänslan är påtaglig i materialen och inredningen känns gediget ihopsatt. Trots provkörning på usla vägar slipper vi skramlande detaljer.”

Civic Tourer är alltså större än vad man tror vid första anblicken och erbjuder inte bara ett rejält bagage, utan har också körglädje, låg förbrukning och kvalitativ interiör inuti sig.

Men de negativa sidorna – i form av bl.a. ett begränsat förar- och passagerarutrymmet, en något annorlunda körning och en hög prislapp – drar ned betyget från Europas experter. I Europaindex får den 77,3 poäng och hamnar på en tolfte plats, utanför topp 10, för kombibilar.

Det gör den dock inte till ett oförnuftigt val: gillar du att köra bil och är på jakt efter en praktisk kombi är Civic Tourer definitivt ett alternativ att överväga.

Åtminstone om den lite säregna designen faller dig i smaken.

Europaindex: 77,3 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig