ANALYS: Håller Mitsubishi Outlander PHEV på att tappa fotfästet?

Mitsubishi revolutionerade tjänstebilsmarknaden när de lanserade Outlander som laddhybrid för fyra år sedan. Men nu möter Outlander PHEV betydligt tuffare konkurrens och frågan är om favoriten är på väg att tappa fotfästet?

Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) lanserades på den svenska marknaden i slutet av 2013. Vid det tillfället var det den allra första laddbara SUV:en och bidrog till en mindre revolution – åtminstone bland tjänstebilsförarna.

“Det blev mycket snack om Mitsubishi Outlander PHEV när ryktet om att den var på väg började cirkulera. En stor komfortabel fyrhjulsdriven crossover som kan laddas med el och i teorin köras 52 kilometer utan förbränningsmotor – vem vill inte ha en sådan? När bilen väl började säljas, det var i slutet av 2013, var suget efter modellen stort och trots en fet prislapp gick försäljningen lysande” – Allt om bilar

Ja, succén var ett faktum och år 2015, när modellen fick ett facelift, blev den Europas mest populära plug-in hybrid med över 50 000 sålda bilar.

Men det hinner hända mycket på några år och frågan är hur Outlander PHEV står sig mot den allt tuffare konkurrensen idag? Låt oss titta närmare på omdömena från Europas experter för att kartlägga Outlander PHEV:s styrkor och svagheter.

Miljöklassningen är givetvis den största fördelen och i princip alla biljournalister pekar på de skattemässiga fördelarna som kommer med Outlander PHEV. Och vissa menar till och med att detta är den enda fördelen – som brittiska Autoexpress:

“Den har fortfarande ett unikt erbjudande i sin del av SUV-sektorn [...]. Men bensin- och elmotorerna är faktiskt Outlander PHEV:s enda stora tillgång, för i alla andra avseenden är det inte den mest moderna SUV:en och den kan inte matcha sina rivaler vad gäller kvalitet eller kördynamik.”

Andra experter är dock inte lika negativt inställda, utan de flesta ser även andra fördelar med Outlander PHEV.

Särskilt bilens utrymme, sett i relation till att det är en laddhybrid, hyllas. Så här skriver till exempel brittiska Carmagazine:

“Medan de vanliga dieselmodellerna har möjligheten att bli sjusitsiga, är laddhbyriden strikt femsitsig. Men det finns gott om utrymme inuti för långa passagerar att sträcka ut sig på. [...] Och trots att elektriska komponenter förvaras under bagageutrymmet är det mer eller mindre identiskt i storlek med det i vanliga Outlander – med andra ord väldigt stort. En bra sak.”

Den elektriska räckvidden och förbrukningen råder det något delade meningar om. Allt om bilar menar exempelvis att den är “en törstig rackare” med bara förbränningsmotorn, men många andra tycker att den sett till sin storlek är relativt snål (väl värt att notera att många av testerna gjordes för ett minst två år sedan). Däribland schweiziska Blick:

“För våra dagliga färder fram och tillbaka till kontoret använder vi strömmen från batteriet – i snitt kommer vi 35 till 40 kilometer på bara el. [...] På långa sträckor nådde vi 7,0 liter per 100 km i förbrukning, och för pendling med konsekvent packning betydligt mindre. Utmärkta värden för en 1,9 ton tung SUV [...].”

Så vilka är svagheterna? Enligt Europas experter är interiören och körningen acceptabel, men inte så mycket mer. Dessutom tycker de att assistanssystemen är irriterande och att bensinmotorn kunde vara relativt högljudd innan faceliften. Här är några exempel på utlåtanden:

“Instrumentpanelen är översiktlig och intuitiv. Det allra mesta är trevligt och modernt, men materialkvalitet och finish är inte på BMW-nivå” – Side3

“Mitsubishi Outlander PHEV är en lockande tjänstebil, men dess körning och bearbetning sänker intrycket” – Whatcar

“Att Mitsubishi har arbetat på isoleringen finner vi lugnande: Maskinen låter inte lika plågad som föregångaren vid högre varvtal” – Autonews

“Oavsett om det handlar om att ändra radiostation, stänga bagageluckan, öppna dörren med tändningen igång eller att lägga i backen och aktivera backkameran, kommer Outlander pipa dig till vansinne” – Autoexpress

Outlander PHEV bjuder därmed på en del kompromisser och sett i relation till dagens hårda konkurrens börjar den tappa fotfästet. I vårt Europaindex får den 76,2 poäng och hamnar på en nionde plats på listan för plug-in hybrider.

Visserligen är marginalerna små upp till Mini Countryman SE Plug-In, Golf GTE och BMW 225 XE – som alla har under 77 poäng – men vägen upp till topp tre är lång.

Och om jag ska gissa så tror jag att Mini Countryman SE plug-in hybrid (som gick direkt in på en åttondeplats för några veckor sedan) bara var den första i raden av bilar som kommer knuffa ner Outlander PHEV på listan.

Men även om den skulle klättra några platser verkar dess tjänstebilsrevolution kommit av sig.

Europaindex: 76,2 av 100 (ett snitt baserat på 17 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig