ANALYS: Därför är Skoda Kodiaq älskad av alla

SUV i mellanklass eller stora SUV:ar – Kodiaq slår konkurrenterna på fingrarna i båda klasserna med sin mångsidighet. Är detta kanske det smartaste tjänstebilsalternativet just nu? Vi tar tempen på omdömena ute i Europa!

När Kodiaq hade premiär förra året väckte den stor uppmärksamhet som Skodas första stora SUV. Och i Sverige såldes det nästan 1000 bilar innan introduktionen, som ägde rum i slutet av mars.

Sedan dess har den hunnit bli testvinnare tre gånger (Teknikens värld, ViBilägare och Auto Motor & Sport) och bland annat blivit hyllad till skyarna av min kollega Håkan – han blev mäkta imponerad och drog slutsatsen att Kodiaq  “är bland det bästa jag kört… någonsin!”.

Men vad tycker Europas experter generellt sett? Är hyllningskören lika unison om vi tittar närmare på de tester och omdömen som finns? Ja, nästan.

“Skoda Kodiaq håller vad den lovar, när det gäller att göra den stora läckra SUV:en folklig. Men den gör det beräknande och fuskar där den kan” – Bilmagasinet

“Kodiaq är ett seriöst alternativ till VW Tiguan, Seat Ateca & co. Skoda-SUV:en är inte bara ett platsunder, utan också en chic allround-bil med perfekt uppkoppling” – Blick

“Skoda Kodiaq är bolagets första stora SUV och det är en bra satsning – den är praktisk, väl prissatt och skön att köra” – Autoexpress

Men visst finns det nackdelar hos Kodiaq (det finns det väl hos alla bilar?). Som att den – åtminstone i vissa utföranden – inte är särskilt bränslesnål, att styrningen inte riktigt har rätt tyngd och att lastutrymmet inte blir helt platt, etc.

På det stora hela älskar dock Europas bilexperter Kodiaq. Och anledningarna till det är flera: rymligheten, smarta detaljer, användarvänligheten och trygg körning är några av de största fördelarna.

Så här skriver till exempel norska Side3 om utrymmet:

“Vår testbil är i 5-sitsig, men du kan också få den med 7 säten. Den erbjuder bagageplats av typen ‘massiv’. 720 liter är över 150 liter mer än i Q5. Platsen i baksätet är också enorm. Om du har för lite plats här, är det inte bilen som är problemet.”

När det gäller de smarta detaljerna, som gör Kodiaq “simply clever”, så framhäver nästa alla biljournalister skyddslisterna på dörrkanterna (Door Edge Protection), paraplyerna i dörrsidorna och isskrapan i tanklocket.

Tekniken och körningen, slutligen, må kanske inte vara revolutionerande eller särskilt kul. Men ibland gäller “less is more” och experterna gillar enkelheten och tryggheten hos Kodiaq:

“Det är mer direkt och mer lättstyrt än någon anna Skoda-modell och kanske har äntligen Skodas ingenjörer valt bort det tröga och tunga. Det finns också körprogram - främst för hala underlag. Köregenskaperna är väldigt neutrala och förutsägbara vilket inte alls är tråkigt. Det är ospännande på ett tryggt sätt” – Allt om bilar

“I nya Kodiaqs framsäte dominerar de praktiska egenskaperna, som är typiskt för Skoda. Instrumenten är lätta att läsa, alla kontroller är tydligt strukturerade och skapar inga frågetecken” – Autozeitung

För att summera så tycker Europas biljournalister att Kodiaq på det stora hela är en härligt opretentiös bil med en praktisk mångsidighet.

Om det är den smartaste SUV:en just nu? Jo, det skulle jag nog säga. Med sina 83,6 poäng i Europaindex står Kodiaq sig nämligen väl i konkurrensen i både mellanklassen och den stora klassen

Och i kombination med ett konkurrenskraftigt pris är den i princip ett oslagbart alternativ för tjänstebilsförare som vill ha mycket bil för pengarna.

- Hatten av, Skoda!

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig