TEST: Range Rover Velar - Snyggingen

Mittemellan Range Rover Evoque och Range Rover Sport, hittar vi den nya modellen Velar. Det är i min mening, marknadens snyggaste SUV. Med drag från båda bilarna men med en sportigare framtoning, får denna britt fler än ett spontant bifall från omgivningen.

Modellnamnet låter kanske lite underligt för svenska öron, men namnet härstammar från den första Range Rover prototypen. Släktskapet mellan Range Rover och Jaguar återfinns i plattformen och aluminiumkonstruktionen som den delar med Jaguar F-Pace.

Modellen delar de vedertagna designelementen som vi hittar på Range Rovers övriga modeller. En elegant och samtidigt sportig profil med ett kort överhäng fram och ett längre bak. Dörrhandtagen är infällda i dörrsidorna på samma sätt som t.ex. Tesla och Jaguar F-Type. Detaljer i luftintagen fram och luftutsläppen på huven påminner om koppar, vilket i kombination med testbilens färg och sportiga R-Dynamic detaljer, blir riktigt snyggt.

Interiört är Velar snyggare än sina syskon. Instrumenteringen framför föraren utgörs av en 12,3” digital display som kan anpassas efter behov. De två 10” skärmarna mitt i instrumentpanelen, som man valt att kalla Touch Duo Pro, ger ett exklusivt intryck och fungerar alldeles utmärkt. Precis som de flesta bilar med pekskärmar så tar det lite tid att vänja sig vid alla menyer, men efter en dag så känns allt logiskt…och kladdigt. (Pekskärmarnas baksida)

Snygg och stilren utformning med dubbla touch-skärmar och touch-knappar i ratten.

Normal-läge

Sport-läge

Terräng-läge

I den övre displayen hittar man mediasystemet, telefon, färddata etc. Här exponeras också navigationen som tyvärr inte riktigt håller måttet, i dubbel bemärkelse. Kartfunktionens layout känns en aning föråldrad och dessutom tillåter inte skärmens utformning att visa tillräckligt stor kartbild. En miss ”i min bok”.

Det finns nästan inga fysiska knappar, inte heller på ratten där kontrollerna är av touch-typ. Bilens inställningar för klimatanläggningen, stolsvärme och alla de olika körprogrammen för bl.a. terrängkörning, hittar vi i den nedre skärmen. Snyggt upplagt med tjusiga bilder och lätt att hantera efter någon stunds tillvänjning.

Bekväma framstolar, men varför saknas inställning för svanken?

Skönt baksäte för vuxna av normallängd.

Större än t.ex. XC60 och dessutom fällbart 40/20/40.

Range Rover Velars mått är i princip desamma som Jaguar F-Pace, med en hjulbas på 287 cm, totallängd på 480 cm, en bredd på 193 cm och en höjd på 167 cm vilket innebär riktigt bra innerutrymmen även för baksätespassagerarna. Det 632 liter stora bagageutrymmet kan expandera till 1 731 liter när man fäller ryggstöden bak. 

Framstolarna bjuder på bra komfort, men det som förvånade mig var att det inte fanns någon justering för svankryggen, något som de allra flesta bilar har som standard. Nej, här ingår det konstigt nog i ett utrustningspaket. Märkligt och framförallt dumt med tanke på priset på denna annars så fina bil. 

Kort överhäng fram och något längre bak. Som Jaguar F-Pace fast snyggare.

Materialkvaliteten är av högsta klass och passformerna är perfekta. En nyhet är en speciell klädsel som är framtagen i samarbete med danska Kvadrat och är en blandning av ylle och mocka gjord av återvunnet material. Klädseln kallas Premium Textile och finns som extrautrustning. 

Range Rover Velar har en härlig luftfjädring som i farter över 105 km/h sänker bilen 1 cm med syftet att minska luftmotståndet. För att underlätta in- och ursteg sänker sig fjädringen 4 cm när bilen står still och ett säkerhetsbälte knäpps upp eller en dörr öppnas. Smart lösning!

Stark, tyst och snabb, men en aning törstig.

Testbilen var utrustad med en 3,0 liters V6:a på 380 hk och 450 Nm vridmoment som skickar iväg den nästan två ton tunga SUV:en 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten är 250 km/h. Den blandade förbrukningen anger man till 9,4 l/100 km och CO2 är 214 g/km.

Det är en mycket bekväm bil med en ljudnivå som är betydligt lägre än många konkurrenter. Välbalanserad både på motorväg och vid aktiv körning. I sann Range Rover anda är även Velar en av de bästa bilarna för körning utanför vägarna. Här finns alla hjälpmedel som går att uppbringa för att göra off-road körning effektiv och säker. Velar tar sig fram i stort sett överallt. den har ett par detaljer som jag saknar på en så pass dyr bil. Det ena är, som jag redan nämnt, inställning för svankryggen och det andra är adaptiv farthållare. Att behöva betala extra för dessa två naturliga utrustningsdetaljer, känns inte bara snålt men också dumt.

Off-road egenskaperna är i absolut toppklass!

Range Rover Velar kommer med ett stort motorutbud. Två fyrcylindriga dieselmotorer med 180 respektive 240 hk samt en V6-motor på 3,0 liter med 300 hk. Vill man ha en bensinmotor så finns, förutom testbilens V6:a, även en fyrcylindrig variant på 250 hk. Samtliga modeller kommer endast med fyrhjulsdrift.

Priset på Range Rover Velar börjar vid 626 900 kr för 180 hk dieseln och slutar på 1 177 900 kr för den fullmatade First Edition med 300 hk dieseln. 380 hk bensinaren börjar på 676 900 kr och testbilens utrustning skickade upp priset till 911 600 kr. Då hamnar priset farligt nära den större och bekvämare Range Rover Sport med Supercharge och 510 hk. Fast Velar är snyggare och det är väl värt något?

 

FOTO: Håkan Nilsson 

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig