TEST: Kia Stinger GT - en skön landsvägskryssare

FOTO: KIA

När Kia visade konceptbilen GT Concept 2011, var det många som höjde ögonbrynen av förvåning. Det var en häftig design som man inte alls kopplade ihop med den koreanska biltillverkaren, en vision som fick många att hoppas på ett förverkligande. Nu är den klar för lansering i form av Kia:s nya flaggskepp Stinger GT.

BMW M:s tidigare chef, Albert Biermann är ansvarig för utvecklingen vilket borde borga för en tekniskt kompetent bil i klass med de etablerade tyskarna. Jag hade sett Stinger på mässorna i Genève och Frankfurt det senaste året. Bilder har florerat i pressen och förväntningarna har byggts upp på ett marknadsföringsmässigt smart sätt. Jag var därför riktigt nyfiken på om denna visuellt sköna bil kunde uträtta vad pressreleaser lovade.

Mallorca bjuder på en stor variation av vägar i en miljö som skapar en skön känsla redan innan man sätter sig i den läckra bilen. Kia hade dock valt att börja testkörningen på Circuito Mallorca som är en relativt liten och smal bana strax utanför Palma. Efter att ha testat VW Golf R där i våras, var jag en aning tveksam om den drygt 4,8 meter stora Kia Stinger GT skulle fungera där.

De två varianter som vi kommer att få se i Sverige är en 3.3 liters V6:a på 370 hk och 510 Nm vridmoment samt en 2.2 liters diesel på 200 hk och ett vridmoment på 440 Nm. Båda med fyrhjulsdrift som standard och i princip fullutrustade med det mesta som man behöver för att färdas bekvämt och säkert. Vi började med att testa den motorstarka V6:an i Sport-läget.

Efter ett varv i ganska långsam takt, stod det klart att den här GT-vagnen inte hör hemma på en bana. Fjädringen är alldeles för mjukt satt även i Sport-läget och Brembo-bromsarna kändes inte anpassade för de hårda inbromsningar som krävs vid bankörning. Detsamma gällde givetvis för dieselvarianten som dock överraskade med ett riktigt starkt bottendrag.

Nej. Kia Stinger GT är en landsvägskryssare av rang, precis som en GT-vagn ska vara. Allt känns fenomenalt balanserat och kraften från den härliga V6:an skjuter iväg den nästa två ton tunga bilen på ett imponerande sätt. I Normal-läget är bilen skönt mjuk, nästan lite amerikansk i sin sättning. Den absorberar ojämnheter på ett föredömligt sätt och gör landsvägskörning lika bekväm som vi är vana från dyrare tyska prestandavagnar.

FOTO: KIA

När jag väljer Sport-läget för körning på smala och krokiga vägar, tajtas styrningen upp och den 8-stegade dubbelkopplingslådans nedväxlingar går snabbare, men även här tycker jag att bilen är för mjuk. Vid ett par tillfällen kändes det nästan som om fjädringen gjorde genomslag, vilket inte riktigt stämmer överens med Stinger GT:s sportiga framtoning.

Men som sagt, om man håller sig borta från att köra den som en banbil så är Kia Stinger GT fantastiskt bekväm. Trots att motorn levererar en ansenlig kraft så har den ett ganska modest ljud. Man kan lätt luras att tro att de fyra avgasrören ska producera ett rått ljud, men här finns inga artificiella ljudförstärkare och det är faktiskt rätt befriande. Fast lite mer ljud kunde man ha kostat på sig.

Dieselvarianten på 200 hk bjuder på en mer kultiverad körupplevelse i en stort sett identisk förpackning. Både exteriört och interiört är det svårt att skilja modellerna från varandra. För ett icke tränat öga så är det först när man tittar bak på bilen som man märker att det ”bara” finns två avgasrör.

Interiören för tankarna till klassiska GT-vagnar. Instrumenteringens utformning med lättavlästa mätare utan en massa digitala konstigheter, en 8” infotainmentskärm av pekmodell mitt i panelen och en mittkonsol som bl.a. innehåller de viktiga kontrollerna för de 6 olika körprogrammen som går att välja mellan.

Sittpositionen i de härliga stolarna med mängder av inställningsmöjligheter, är i toppklass. Baksätet är en annan historia. Det är säkert bekvämt för normalbyggda passagerare och barn, men för någon som jag som är över medellängd, är det inte mycket plats. Eftersom det handlar om en kupékaross så är huvudutrymmet ”något” begränsat.

Bagageutrymmet är däremot rymligt för en GT-vagn: 406 liter med baksätet uppfällt och fäller man det (60/40) så sväljer den 1 114 liter. Om inte det räcker så kommer Kia snart att kunna erbjuda en specialdesignad takbox som gör det lättare att ta med sig skidorna till fjällen. Dessutom går det att montera dragkrok för de som har behov att dra släp på 1 500 kg.  

Tekniskt är Kia Stinger GT mer lik en tysk komfortvagn än vad vi är vana att se från den koreanska biltillverkaren. Det har sin förklaring i att den är utvecklad i Rüsselsheim och testad på Nürburgring, helt i samma anda som t.ex. BMW, Audi och Mercedes.

Känslan är av samma klass som dessa mer namnkunniga märkens modeller i samma klass. Med fyrhjulsdrift, en standardutrustning som du normalt får betala dyrt för och hög detaljkvalitet, är Kias nya flaggskepp ett mycket bra köp, oavsett om de väljer den kraftfulla V6:an eller den sköna dieseln.

Tekniska specifikationer:

Stinger GT

Motor: 3,3 liter, V6, dubbelturbo, 370 hk, 510 Nm

Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift    

0–100 km/h: 4,9 sekunder

Toppfart: 270 km/h

Blandad förbrukning: 10,6 l/100 km

CO2: 244 g/km

Pris: 514 900 kr

Stinger GT-line

Motor: 2,2-liter, 4-cyl, turbodiesel, 200 hk, 440 Nm

Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift

0 -100 km/h: 7,7 sekunder

Toppfart: 225 km/h

Blandad förbrukning: 6,4 l/100 km

CO2: 169 g/km

Pris: 429 900 kr

Övriga specifikationer hittar du här.

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

Jag njöt i den här närmaste fulländande GT-vagnen.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig