ANALYS: Kan någon utmana Volvo XC90 om SUV-tronen?

Volvos stora SUV kallas “Sveriges kung” av Europas biljournalister. Och passande nog intog XC90 från Hisingen förstaplatsen i Europaindex för stora SUV:ar. Men det var med minsta möjliga marginal – och frågan är om platsen på tronen är hotad?

Första generationen XC90 kom år 2002 och blev en storsäljare för Volvo, med sin sjusitsiga mångsidighet och höga säkerhet. När den andra generationen sedan släpptes tolv år senare var det därför “bära eller brista” som gällde för Hisingens stolthet.

Den nya XC90 skulle inte bara ersätta en av de mest älskade modellerna, utan markerade också en ny era i bolagets historia. Det var den första bilen med Volvos egenutvecklade SPA-plattform och blev "första steget" som en del av Geely-gruppen.

Så hur har experterna tagit emot denna viktiga bil? Positivt så klart – och det verkar som om de tycker att nya XC90 var värd att vänta på:

“Volvos viktigaste bil på kanske 20 år är världsledande på säkerhet och den klår många av sina konkurrenter på komfort och interiör. Nya Volvo XC90 får ett av de högsta totalbetygen vi delat ut: 42 av 50” – Allt om bilar

“Det ligger långt fram på tungan att säga att XC90 [...] är utvecklad av en kommitté som har sett det som sin viktigaste uppgift att skapa endast det bästa för mänskligheten” – Bilnorge

“Efter pånyttfödelsen behåller Volvo sina traditionella styrkor. XC90 räknas som en av de säkraste bilarna som finns idag och är rymlig, sparsam och komfortabel” Auto Motor & Sport

“Volvo XC90 är en av de bästa stora SUV:arna och kombinerar en högkvalitativ, rymlig och mångsidig interiör med mycket utrustning och goda köregenskaper” – Whatcar

Framförallt imponerar designen, interiören, utrymmena och säkerhetsutrustningen på Europas biljournalister. Det yttre beskrivs till exempel som “klassiskt Volvo, men mycket bättre” (Side3) och som “en optisk mellanväg mellan lugnet hos Audi Q7 och sportigheten hos BMW X5” (Autobild), medan ord som lyxigt, modernt och elegant används om interiören.

När det gäller utrymmena är hyllningskören kanske inte riktigt lika stark, men den finns definitivt där. De flesta är till exempel överens om att även medelstora vuxna får plats på den tredje raden och gillar att det finns individuellt justerbara stolar och ett jämt lastgolv. Det som drar ned betygen något är den manuella fällningen av sätena (elektrisk styrning är tillval) och det faktum att det saknas förvaring för bagageskyddet.

Men säkerhetsutrustningen är nog ändå den största, eller åtminstone den mest förväntade, styrkan hos Volvo XC90. Så här skriver exempelvis Allt om bilar:

“Säkerheten är världsledande och det här tycker jag att vi ska hylla Volvo lite extra för. Det är många välmående biltillverkare som sitter i baksätet utan att ta några som helst risker med nya innovationer. Du kan köpa en premiumbil för en halv miljon kronor utan ens de enklaste säkerhetssystemen, system som Volvo haft i sina bilar i många, många år.”

Svagheter då? Har Volvo XC90 några sådana? Jo, naturligtvis har den det. Som redan nämnt finns det några mindre praktiska svagheter. Men två saker som ligger XC90 mer i fatet är körningen och tekniken inuti.

Missförstå mig inte nu – Europas biljournalister tycker inte att den stora SUV:en är dålig att köra eller hopplös efter i utvecklingen. Men de tycker att Volvo hade kunnat vara lite bättre på dessa punkter.

Körupplevelsen beskrivs på det stora hela som neutral, stabil och bekväm. Men några tycker exempelvis att stötdämpningen kunde varit ännu lite bättre och att den 8-stegs automatiska växellådan ibland är lite seg. Samtidigt har XC90 något unikt över sig och enligt danska Bilmagasinet ska vi kanske omvärdera vad det innebär att köra bil:

“XC90 är exceptionellt läcker och ger ett överflöd av lyx i kabinen. I gengäld ger den inte mer än tillräckligt när det gäller att köra på asfalten. Men uppriktigt sagt kommer du sällan att behöva mer. Den öppna och ljusa inredningen är väldigt modern, och Volvo tvingar oss att ompröva hur vi upplever att köra en bil.”

Den största besvikelsen i XC90 är dock tekniken inuti och infotainment-systemet. Experterna är faktiskt rörande överens om att det finns förbättringspotential när det gäller användarvänlighet och respons.

“Det uppdateringskompatibla systemet har stor potential. För närvarande saknas dock användbara onlinefunktioner samt en förenklad användningsprocess och förbättrad röststyrning” – Auto Motor & Sport

Avslutningvis är det också värt att sätta priset i relation till dessa styrkor och svagheter. Volvo XC90 är ju ingen billig bil, men Europas biljournalister tycker att den är “konkurrenskraftigt” prissatt gentemot sina tyska premium-konkurrenter.

Så kan någon hota XC90 på SUV-tronen? Audi Q7 ligger hack i häl och de två rivalerna har vissa saker gemensamt, vilket gör att ett tronskifte inte är omöjligt. Särskilt när körupplevelsen och infotainment-systemet hos XC90 inte är några fullträffar. Å andra sidan har Q7 en mindre intressant design enligt experterna.

Men 86,3 poäng i Europaindex är oavsett tufft att slå och jag har svårt att se XC90 på plats tre eller lägre den närmaste tiden.

För så länge säkerhet, komfort och trevligt familjeliv är högsta prioritet verkar XC90 vara en av enbart två potentiella kungar.

Europaindex: 86,3 av 100 (ett snitt baserat på 20 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig