ANALYS: Är Peugeot 3008 SUV verkligen bäst? Årets bil under luppen

Efter en rafflande omröstning på bilsalongen i Genève stod det klart: Peugeot 3008 SUV är “Årets bil 2017”. Men är den franska snyggingen verkligen så bra som juryn säger? Enligt testerna från Europas experter är svaret nej – och här är varför!

Den första bilen från Peugeot med beteckningen 3008 premiärvisades år 2008. Då var det en crossover mellan sedan, SUV och MPV som hade svårt att charma biljournalisterna ute i Europa.

Men förra året hände något. Likt en fågel Fenix reste sig den andra generationen 3008 ur askan från sin föregångare och fram kom en helt ny bil – större och råare, men ändå mer civiliserad än någonsin. Ja, enligt experterna finns det få generationsbyten som varit lika omvälvande.

Den 6 mars i år stod det sedan klart att nya 3008 SUV blivit juryns favorit och fått utmärkelsen “Årets bil 2017”, där kriterierna innovation, säkerhet, design och värde för pengarna vägs samman. Det var första gången som en SUV vann och Peugeot lyckades slå modeller som Alfa Romeo Giulia, Mercedes E-klass och Volvo S90.

I “vanliga” tester har dock Peugeot 3008 SUV inte varit någon solklar favorit – även om omdömena generellt sett är positiva.

“Med 3008 förmår Peugeot komma med sin egna, lite säregna version av en crossover/SUV. Den innehåller många bra saker, som kan ge en annorlunda och unik familje-körglädje, men prismässigt placerar den sig i den styva ändan i förhållande till konkurrenterna, som är ett mycket brett fält just nu” – Bilmagasinet

“Nya Peugeot 3008 är en SUV för folk som har vissa krav och som kan, eller vill, avstå fyrhjulsdrift. Den är premium, utan att kräva premiumpriser” – Autonews

“För att titta på och sitta i, är det här en lyckad ersättare till förra 3008 (om inte den du kanske hade förväntat dig) som är väl anpassad till kraven från en stilmedveten och ambitiös målgrupp. Ändå finns det många misstag och oönskade motsättningar” – Autocar

Låter det spretigt? Förmodligen. Därför kommer här nio slutsatserna om vad Europas biljournalister gillar – och inte gillar – med 3008 SUV, enligt de tester och omdömen jag läst:

1. Designen charmar och förför. Ja, det första som slår mig när jag läser biltesterna är att alla älskar designen på 3008 SUV. Så här skriver till exempel min kollega Håkan:

“Exteriört är nya Peugeot 3008 SUV en riktigt snygg bil. Till skillnad mot sin föregångare som var en crossover, förmedlar den en betydligt sportigare profil och samtidigt en elegans som få SUV levererar idag.”

2. Körupplevelsen stavas B R A. “Fullt tillräcklig, men inte exceptionell” skriver brittiska Whatcar. Och andra verkar hålla med: att köra 3008 SUV beskrivs i testerna som en skön, balanserad, bekväm, tyst och relativt kul upplevelse. Visst är den inte perfekt, men “3008 är faktiskt en bra bil att köra” (Carmagazine).

3. Delade åsikter om Cockpit. Något som gör att 3008 SUV sticker ut är onekligen förarmiljön. Gränssnittet mellan förare och miljö kallar Peugeot för i-Cockpit, vilken består av en helt digital instrumentbräda och en pekskärm i mittkonsolen. Dessa är givetvis ackompanjerade av den “tillplattade” ratten som gör att föraren ser instrumenten över, istället för igenom, ratten. Vad experterna ger för omdömen?

Lite ris:

“Generellt sett är tekniken inuti väldigt bra, men skärmen är inte lika responsiv som konkurrenternas och vi gillar fortfarande inte det faktum att alla funktioner finns på touchskärmen. Den är svår att använda när man kör och gör enkla uppgifter, som att ändra temperaturen eller fläkthastigheten, till frustrerande moment” – Autoexpress

"I mindre bilar är Peugeots insisterande på en okonventionell ratt med reducerad diameter åtminstone lite förnuftigt, men i en crossover blir arrangemanget ännu mer frånstötande än vad det varit hittills. En testare liknade det med att skriva en 1000-ordsrapport på en mobiltelefons tangentbord” – Autocar

Och lite ros:

“En helt digital instrumentering som påminner lite om Audis ‘Virtual Cockpit’ men faktiskt är ännu snyggare. Den innehåller en orgie av information på ett alldeles förträffligt sätt” – Håkan

“Den lilla ratten med den platta toppen och undersidan ser smart ut, faller bra i händerna (nästan som ratten i ett flygplan), men ökar framförallt funktionaliteten och säkerheten eftersom förarens blick får en ganska kort väg att vandra från vägen till instrumenten” – Motorsiden

4. Fyrhjulsdriften saknas. Att bilen saknar fyrhjulsdrift är ett faktum – något som kanske egentligen inte är hela världen, då en SUV inte har något att göra med om bilen är fyrhjulsdriven eller inte. Men tyska Autonews och några fler beskriver det som en “begränsning”.

5. Bagaget är stort och praktiskt, men inte bäst. Europas experter konstaterar att bagageutrymmet i Peugeot 3008 SUV är större än Nissan Qashqais och SEAT Atecas, men mindre än i VW Tiguan. Och det är tillräckligt praktiskt:

“Baksätet är inte skjutbart, men [...] ryggstöden kan låsas upp från bagaget och kan läggas helt platt i nivå med golvet för att skapa ett jämt lastutrymme. Vid inlastning kan en elektrisk bagagelucka och ett utdragbart golv hjälpa till” – Auto Motor & Sport

6. Utrymmet får godkänt. Även inne i bilen finns det gott om utrymme, men också här är vissa konkurrenter bättre. Brittiska Whatcar beskriver exempelvis baksätet på följande sätt:

“Benutrymmet är rimligt, men det är inte lika bra som i SEAT Ateca eller VW Tiguan. De två är dessutom en aning bredare och därmed bättre för att hysa tre vuxna i rad. Det plana golvet i 3008 ger dock den mittersta passageraren gott om fotutrymme.”

Peugeot 3008

Foto: Håkan Nilsson

Peugeot 3008

Foto: Håkan Nilsson

7. Låga förbrukningssiffror. 3008 SUV kan fås med flertalet bensin- och dieselmotorer. Och de imponerar med sina förbrukningssiffror, som beskrivs som “konkurrenskraftiga” och bilen rankas som relativt miljövänliga av biljournalisterna.

“Lågt luftmotstånd och lågfriktionsdäck trycker ner förbrukningen och utsläppsnivåerna till låga nivåer. Peugeot tillhör de som ska börja redovisa förbrukning i verkliga förhållanden inom kort och även där väntas 3008 ligga lågt” – Allt om bilar

8. Fem (svaga) stjärnor i Euro NCAP. När modellen säkerhetstestades av Euro NCAP förra året fick den fem av fem stjärnor. Men betygen för fotgängarskydd (67 %) och förarastödsystem (58 %) var relativt låga.

9. Inte billigast – men välutrustad. Slutligen har vi priset. Och på den här punkten är experterna relativt oense. Många tycker att 3008 SUV borde varit ännu billigare, medan andra menar att den rättfärdigar sitt pris och ger mycket bil för pengarna. Men det som står klart är att Peugeot satsar högt och vill jämföras med Tiguan, Kuga, CX-5 & co.

Totalt sett ger biljournalisterna 80,8 poäng till Peugeot 3008 SUV i Europaindex. Därmed hamnar den utanför topp 3 för SUV:ar i mellanklassen och landar på en sjunde plats.

Förvånande? Ja, “Årets bil 2017” borde i rimlighetens namn hamna högre upp. Men med tanke på sin säregna förarupplevelse och brist på klassledande egenskaper är det inte konstigt att resultatet blir mellanmjölk. Det är folkligt och bra, men ingen fullträff.

För utseendet är faktiskt inte allt.

Europaindex: 80,8 av 100 (ett snitt baserat på 18 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig