Snabbtest av en läcker italienare

Efter att ha läst alla positiva testrapporter från kollegor i Europa, var vi tvungna att se vad som framkallade alla superlativ. Har Alfa Romeo fått fram en vinnare i Giulia?

Vi tog med Nisse, en ung och entusiastisk medarbetare, till Drottningholm för att testa den modell som kanske bäst lämpar sig för tjänstebilsmarknaden; Giulia Super.

Det handlar om en 2,2 l och 180 hk stark diesel i kombination med en 6-växlad manuell låda (8-stegad automat är tillval) och en design som väcker ha-begär. Det här är en läcker bil från alla vinklar. Sug i dig Svensson!

Men det handlar ju inte bara om utseendet. Körkänslan är ju också viktig och det är ett av Alfa Romeos signum.

Få bilar levererar så dynamiska köregenskaper som en Alfa. Gasresponsen och väghållningen framkallar en påtaglig racingkänsla. Det är svårt att inte sitta och le fånigt när man hittar krokiga vägar.

Den manuella lådan är exakt och Alfa Romeos hjulupphängning, AlfaLink, håller bilen perfekt på vägen även när den provoceras. Fast det är ju klart. Man vill ju ha komfort också. Även här har man lyckats.

Bekväma stolar, läcker ratt, tydliga instrument och en ljudnivå som är klart i klass med de allra bästa i klassen, gör all typ av körning riktigt behaglig.

Medelförbrukningen är låga 4,2 l/100 km och CO2 hamnar på 109 g/km. Inga dåliga värden för en bil med sportbilsprestanda. Det här är en bil för de som älskar att köra och inte låta sig köras.

I Europa är det en hit och borde bli det i Sverige också, om vi bara kan släppa lite på Jantelagen och vågar gå vår egen väg. Varför inte ha lite kul när man kör bil? 

author image

Redaktionen

Kontakta mig