TEST: Kia Optima Plug-in Hybrid utmanar klassledaren

Det senaste två årens bästsäljare bland laddhybriderna (el. plug-in hybrid som det också kallas) har varit VW Passat GTE. Nu utmanas den på allvar av Kia Optima SW Plug-in Hybrid, men hur stort är hotet?

Kia Optima är kanske den mest ”europeiska” bilen av alla bilar som kommer från Asien. Den har en tilltalande design, riktigt bra kvalitet, fina utrymmen och en skön komfort. Kort sagt så är det en riktigt välbyggd bil som borde locka svenska kunder med en ”lagom” budget.

I linje med många andra tillverkare som vill ligga i framkant när marknaden svänger över från diesel, introducerar man en laddhybrid i Passat-klassen med 62 km räckvidd på ren el. Det är faktiskt 20% längre räckvidd än konkurrenterna och bör tilltala tjänstebilsförarna som i stor utsträckning använder bilen för att ta sig mellan hemmet och arbetsplatsen.

Kia Optima SW Plug-in Hybrid ska dessutom klara av att köra 112 mil på en batteriladdning och full tank. Fast det är den teoretiska körsträckan enligt körcykeln för laddhybrider, NEDC och helt och hållet beroende av rätt temperatur och körförhållanden.

Drivlinan består av en 50 kWh elmotor och ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh som tillsammans med 2,0-liters GDI-bensinmotorn levererar en sammanlagd effekt på 205 hk och 375 Nm vridmoment. Den kombinerade förbrukningen uppges vara 1,4 l/100 km och CO2 utsläppet så lågt som 33 g/km, men även det är teoretiskt, precis som med VW Passat GTE.

Bilen startar på eldrift så länge det inte är minusgrader och det går att köra upp till 120 km/h endast på eldrift. Vid vår test gick bensinmotorn igång vid 125 km/h och vi körde närmare 6 mil endast på eldrift, men då var tempot något lägre än vad som normalt är brukligt. Kör man i EV-läget (eldrift) så går även bensinmotorn igång när man trampar på gasen.

I hybridläget (HEV) anpassar Optima själv vilken drivkälla som används för att maximera den totala räckvidden med så energieffektiv drivning som möjligt beroende på körförhållanden. Återladdning av batteriet under färd sker vid inbromsning men känns inte lika effektiv som i Passat GTE. Vill man ladda batteriet via ett vanligt eluttag hemma, är laddtiden strax under 5 timmar, vilket är fullt godtagbar. Väljer man istället att ladda via en laddstolpe eller hemmabox, är laddtiden drygt 3 timmar.

Batteriet är placerat under lastgolvet i bagageutrymmet och det medför att lastvolymen är 112 liter mindre än i vanliga Optima SW, dvs 440 liter mot normalt 552 liter. Det är trots allt riktigt bra men 43 liter mindre än huvudkonkurrenten. Fäller man baksätet (40/20/40) sväljer den 1 574 liter. Också det en aning mindre än i Passat GTE.

Det som exteriört skiljer plug-in hybriden från vanliga Optima SW är framförallt grillens aktiva luftspjäll som normalt är stängda och öppnas när temperaturen i motorutrymmet överstiger 80°C eller en hastighet på 150 km/h och bidrar till att kyla motorn. Interiört ser det i stort set likadant ut som i vanliga Optima SW (läs här) med undantag för de speciella hybridinstrumenten och knapparna för el- respektive hybriddrift. Man kan följa energiflödet på 8” skärmen och analysera sin körning för att hitta det mest energieffektiva körsättet. Ett sätt att spara på batteriet är Drivers Only-knappen som styr över luftkonditioneringen till förarplatsen när man är ensam i bilen.

 

Optima Sportswagon Plug-In Hybrid Komfort Plus kostar från 404 900 kronor. Eftersom den klassificeras som supermiljöbil så får man en premie på 20 000 kronor. Förmånsvärdet är från 1 304 kronor i månaden, vid 50 procent marginalskatt.

I standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv farthållare, autobroms, aktivt filövervakningssystem, ventilerade eljusterbara framstolar, eluppvärmd läderratt, LED-strålkastare, helljusassistans, navigation med backkamera, nyckelfritt system, p-sensorer fram/bak, skyltscanning, solgardiner bakre sidorutor och USB-laddare främre/bakre konsol. Dessutom går det att addera dragkrok som klarar av 1 500 kg släpvagnsvikt. Väljer man till Pluspaket 2 (19 900 kr) så får man även Around View Monitor, elmanövrerad baklucka, dödavinkelnvarning, panoramasoltak, självparkeringssystem och varningssystem för bakomvarande trafik vid backning.

Kia Optima SW Plug-in Hybrid är en skön bil att köra och att sitta i. Bra grundutrustning och generösa utrymmen i baksätet gör bilen väl lämpad för familjen. Men är den tillräckligt bra för att nå det något ambitiösa försäljningsmålet på 2 500 bilar under första året? Kanske. Optima är en aning bullrigare och saknar lite av Passat GTE:s kraft vid acceleration, det kan ligga dem i fatet.

 

FOTO: Håkan Nilsson & Kia

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig