TEST: Arteon – Volkswagens flört med premium

FOTO: Ingo Barenschee

Många är kallade men få är utvalda till den exklusiva skaran av snygga, snabba och lyxiga bilar som utgör premiumsegmentet. Volkswagen har försökt förut, men varumärket stått i vägen. Vad säger att man lyckas bättre denna gång?

Namnet Arteon kan brytas ner i två delar: ART som är latin för konst och EON som är ett tysk-svenskt elbolag...nej vänta nu…det är väl ett gigantiskt tidsbegrepp…eller? VW vill hävda att det sistnämnda ”ska identifiera bilen som en premiummodell”, så okej då.

VW Arteon är en riktigt snygg bil. Den långa motorhuven som avslutas i en låg front med en bred grill, stora luftintag och smala LED-ljus, ger ett sportigt och dynamiskt intryck. Alla testbilarna var utrustade med 20” fälgar (+9 600 kr) och mycket låg profil på däcken, allt för utseendet och definitivt inte för komforten. Max 19” hade räckt mer än väl, för nu kändes varje liten ojämnhet i vägen långt upp i kroppen.

Bilens låga och utdragna linjer som avslutas i en coupé-liknande bakdel, är smakfullt utförda. Det ger känslan av en elegant och samtidigt sportig GT-vagn. De smala LED-bakljusen får Arteon att se bredare ut än sina 1,87 meter och helt i enlighet med det innevarande modet utgörs avgasrören av två breda integrerade öppningar. Snyggt så länge de inte är bara för syns skull utan fyller en praktisk funktion.

VW Arteon är byggd på den modulära plattformen MQB som är anpassad för tvärställda motorer. Det är samma plattform som används för bl.a. Skoda Superb, vilket innebär att även att måtten är snarlika. Axelavståndet är identiskt med Superb och bidrar därför med ett marknadsledande benutrymme i baksätet, där mina 197 cm utan vidare får plats bakom min egen förarstolinställning. VW Arteons exteriördesign gör bilen någon centimeter längre än sin tjeckiska broder.

Interiört är det inte mycket som skiljer från Passat. Samma, kanske lite tråkiga uppbyggnad av instrumentpanelen och knappar. Här hittar vi dock inte analoga instrument utan istället de läckra digitala instrumenten Active Info Display (+5 400 kr) som tillåter olika vyer och en head-up display (+ 5 300 kr). Här finns också det utmärkta navigationssystemet Discover Pro med en 9,2” pekskärm där man via geststyrning kan byta vyn på skärmen (+16 100 kr). Ska inte sådant vara standard i en ”premiumbil”?

Samma ergonomiskt utformade stolar som i Passat ger ett utmärkt stöd för de flesta kroppsformer. Baksätet är, som jag redan nämnt, klassledande. VW Arteon är en 5-dörrars kombikupé, precis som Skoda Superb. Det innebär att man har ett närmast kombiliknande bagageutrymme som sväljer 563 liter med baksätet uppfällt och 1 557 liter med det nedfällt. Tyvärr så blir det inte en plan lastyta på grund av att ryggstöden vilar mot sittdynan. Att det inte går att fälla ryggstöden inifrån bagagerummet, förvånade mig.

FOTO: Ingo Barenschee

Tyst och skönt gled man fram på smala vägar...

...och snabbt och säkert i vänsterfilen.

Säkerheten och förarstödsystemen är kanske Arteons främsta värden. Här finns bl.a. en ny generation adaptiv farthållare som med hjälp navigationssystemet anpassar hastigheten vid kurvor och en kamera läser av och anpassar sig till hastighetsbegränsningarna. Problemet är bara att den bromsar in alldeles för tidigt och är långsam i accelerationen. Måhända handlar det om en kalibrering, men det behöver åtgärdas, för bilisterna bakom blev rätt irriterade. En bra detalj är det dynamiska kurvljuset som i god tid lyser upp kurvan med hjälp av GPS-info och kamera. Det är dock inte standard utan ingår i två olika paket för 16 900 kr eller 21 900 kr, beroende på om man vill ha Nappa klädsel.

Filhållningshjälpen Lane Assist har uppdaterats och reagerar nu på andra fordon. Filbyteshjälpen Side Assist aktiveras numera redan vid 10 km/h och Sign Assist, som läser av hastighetsskyltar, varnar nu om du överträder hastigheten. Den andra generationen Emergency Assist styr automatiskt in bilen i krypfilen och bromsar in om det uppstår en nödsituation som t.ex. akut sjukdom. En riktigt bra funktion.

På de fina landsvägarna norr om Hannover och i höga farter på Autobahn, kändes bilen riktigt skön att köra. Den är tyst, komfortabel och precis så välbalanserad som man kan förvänta sig av en bil som aspirerar på premiumstämpeln. Den 7-stegade dubbelkopplingslådan (DSG7) fungerar i det närmaste sömlöst. Den nya styrningen med variabel utväxling (Servotronic Sport), fungerade precis så bra som jag förväntade mig. Exakt vid högre farter och lättarbetade i låga farter.

Bensinaren på 280 hk bjöd på härlig prestanda.

Vi testade två motoralternativ:

2,0 TDI 240 DSG 4MOTION GTS. En bottenstark turboladdad 4-cylindrig diesel på 240 hk som levererar hela 500 Nm vridmoment. Det räcker för att skicka iväg bilen 0-100 km/h på 6,5 sekunder och med en toppfart på 245 km/h så hänger den med bra i vänsterfilen. Förbrukningen vid blandad körning anges till 5,9 l/100 km och CO2-utsläppet är 152 g/km. Grundpriset är 434 900 kr och vill man ha sportiga R-Line får man lägga till 10 000 kr.

2,0 TSI 280 DSG 4MOTION GTR. En turboladdad 4-cylindrig bensinmotor på 280 hk och ett vridmoment på 350 Nm. 0-100 km/h går på snabba 5,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h. En härligt potent motor med en riktigt hyfsad förbrukning på 7,3 l/100 km vid blandad körning och ett CO2-utsläpp på 164 g/km. Den här motorn hittar man också i Skoda Superb. Grundpriset är 489 900 kr och då ingår R-Line.

Senare kommer även den beprövade tvålitersdieseln på 190 hk att erbjudas med ett grundpris på 399 900 kr och ett R-Line tillägg på 10 000 kr. När jag frågade om det kommer någon hybridvariant inom en överskådlig framtid, så var svaret lite svajande. Jag tolkar det nog som att det finns planer att addera en plug-in hybrid inom ett par år eftersom försäljningen av Passat GTE går som tåget. Vi får nog anledning att återkomma till det.

Det är med mixade intryck jag lämnar Tyskland. VW Arteon är en riktigt bra bil, men ärligt talat så hittar jag inte just de ingredienser som behövs för att Arteon ska ta plats bland premiumbilarna. Den är alldeles för lika VW Passat och Skoda Superb för att sticka ut med annat än exteriör och det väl tilltagna priset som hamnar farligt nära samma nivå som det etablerade premiumsyskonet Audi.

Visst är det en riktigt snygg exteriördesign som får den nästan fem meter långa bilen att se lyxigare ut än vad den egentligen är, men är VW märket verkligen värd drygt 100 000 kr mer än Skoda märket? Jag tycker inte det. I min bok är VW Passat eller Skoda Superb ett smartare val med i stort sett samma teknik och komfort men för mindre pengar. Det som skiljer dem åt, förutom dieseln på 240 hk, är de nya förarstöd- och säkerhetssystemen som vi säkert kommer att få se i Passat och Superb vad det lider.

 

FOTO: Håkan Nilsson

FOTO: Martin Meiner

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig