En cab som tjänstebil? Här är tre som inte kostar skjortan!

Är du en av alla dem som skulle vilja ha en cabriolet som förmånsbil? Men som utgått från att “det inte går”? Tänk om i så fall – här är tre modeller som du faktiskt skulle kunna köra i sommar!

En cabriolet förknippas med sommar, frihet och lyx. Och därför har du kanske utgått från att det är omöjligt att ha en cabriolet som tjänstebil – det kan ju sticka i ögonen på kunder eller kollegor.

Men det finns alternativ som inte är särskilt dyra. Volkswagen Beetle Cabriolet, Mini Cabrio och Fiat 500C är tre exempel som alla kostar betydligt mindre än en “vanlig” Volvo. 

VW Beetle Cabriolet

VW Beetle Cabriolet kostar från 229 900 kr och är en riktig ikon. Den finns i tre utrustningsversioner och erbjuder tre olika bensinmotorer på 105, 150 och 220 hästkrafter. 

Det är dock inte tekniken eller körning som imponerar mest hos Beetle Cabriolet, utan designen och själva känslan i bilen.

“Beetle Cabriolet uttrycker att du bryr dig om bilar och att du är så självsäker att du kan åka runt nedcabbat i sådan här blandning (av gammalt och nytt, red. anmärkning) med Barbie Girl på högst volym.” – Independent

För faktum är att bilen är byggd på samma plattform som Golf generation fem från 2005. Något som ger helt okej körning, men inte så mycket mer enligt experterna.

“Om Beetle Dune ser speciell ut är den desto mer ‘vanlig’ att köra. Trygga och konsekventa köregenskaper, väl avvägd styrning, följsam fjädring, hyfsat pigg motor, smidig växellåda, inga överraskningar – ungefär som en Golf.” – ViBiliägare

MINI Cabrio

MINI Cabrio har desto bättre köregenskaper och en riktig gokartkänsla, enligt experterna. Så här skriver norska TV2:

“En viktig anledningen till att BMW har haft så stora framgångar med relanseringen av MINI har varit köregenskaperna. Här har tyskarna rätt och slätt gjort ett fantastiskt jobb. Ett avancerat chassi, kombinerat med precis och knivskarp styrning, förstärker känslan av en rolig körupplevelse.”

MINI Cabrio finns i tre olika utrustningsmodeller och fyra motorer med bensin eller diesel. Priset är från 228 000 kr och uppåt.

Precis som med VW Beetle Cabriolet, handlar MINI Cabrio till stor del om design. “Där finns dussintals av valbara alternativ och detaljer som gör bilen till din egen” konstaterar HonestJohn.

Fiat 500C

Även Fiat 500C, särskilt i utförandet Riva, är en skönhet och kallas för “världens minsta yacht med design som för tanken till böljan den blå” (ViBilägare). Men köregenskaperna verkar vara mediokra.

“Du skulle behöva bo på en nyfrusen sjö innan du kallar körning för mjuk", skriver Autocar.

Fiat 500C finns i två utrustningsutföranden, med två specialpaket, och två olika bensinmotorer på 69 hästkrafter. Priset är från 151 900 kr. Värt att notera är att det inte är en “fullskalig” cabriolet, då bara övre delen och inte sidorna går att fälla ned.

Vilken cabriolet ska man då välja?

Det är inte ett helt enkelt val, då de tre modellerna har en hel del gemensamt. De är exempelvis alla fyrsitsiga och ingen erbjuder särskilt mycket plats (fast det ingår ju i själva konceptet).

Ingen är heller optimal när det gäller komfort; det blir alltid lite skakigt och/eller hög ljudnivå när du kör i motorvägsfart, enligt recensenterna. Även om MINI Cabrio verkar dra det längsta strået på denna punkten. Sett till kvalitet ligger både Beetle och MINI i klassen över Fiat 500C vilket även avspeglas i inköpspriset.

Förmånsvärdet för de olika modellerna skiljer sig dock åt, men inte särskilt mycket. En Beetle Cabriolet 1,4 TSI 150 Hk 2017 hamnar på 37 800 kr per år, en MINI Cooper Cabrio 2017 på 35 200 kr och en FIAT 500C 1.2 69 hk Riva 2017 har ett förmånsvärde på 31 700 kr.

Givetvis går det att jämför andra praktikaliteter, prestanda och teknik hos de tre modellerna. Men låt oss vara ärliga: att köpa en cabriolet handlar om en känsla, inte om att jämföra specifikationer för att hitta den bästa bilen.

Kombinationen av komfort, körglädje och känsla gör nog att MINI Cabrio tar hem den här ronden med Beetle som god tvåa. Något som min kollega Sara antagligen håller med om efter hennes test av MINI Cabrio för några månader sen. Läs hennes omdöme här. 

Men nu är det är du som ska välja, så titta ut en modell du vill bli sedd i (för folk kommer titta) och provkör. Sedan är det bara att låta vinden fläkta genom håret och ta det därifrån.

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig