ANALYS: Därför fick Audi A4 Avant en förvånansvärt dålig placering

Tionde plats (!). Den placeringen fick Audi A4 Avant i första sammanställningen av Europaindex för Kombi Mellanklass. Hur kunde det hända? Låt oss titta på detaljerna.

Modellfamiljen A4 är Audis bästsäljare och såväl sedan- som kombimodellen har blivit riktiga klassiker med sina dryga 20 år på nacken.

När den femte och nuvarande generationen lanserades 2015 var därför förväntningarna höga. Audi beskrev själva A4 (sedan) och A4 Avant (kombi) i pressmeddelandet som “en fascinerande blandning mellan ny avancerad teknik och stilren design”.

Så vad hände? Hur kunde en sådan klassiker som A4 Avant hamna på en tionde plats i vårt Europaindex för kombiklassen? Det kan först verka oförklarligt, särskilt när biljournalisternas utlåtanden kan låta så här:

“Det är en vass bil på utsidan och det kan argumenteras för att insidan är ännu bättre, med en genomgående modern design och enastående, klassledande konstruktionskvalitet. Du kommer också finna att A4 Avant är en bekväm bil som är mjuk att åka, beroende på vilka hjul och vilken stötdämpning du väljer, och med effektiva motoralternativ som ger låga driftskostnader såväl företag som privatpersoner” - Whatcar

Och ja, låt oss först konstatera att Audi A4 Avant verkligen har sina styrkor. Särskilt de här tre lyfts upp av Europas experter:

  • Högklassig interiör och infotainment. Audi är känt för att hålla hög kvalitet på sin interiör och infotainment – och A4 Avant lever upp till förväntningarna. “Mästerlig”, “makalös”, “elegant”, “toppklass” och “top-notch” är ord som används av biljournalisterna.
  • Bekväm körning och komfort. Att Audi A4 Avant bjuder på en positiv körupplevelse, med fin styrning, smidig växling och hög komfort, råder det ingen tvekan om när man läser tester och omdömen. Svenska Allt om bilar skriver exempelvis så här:

    Audi A4 är en riktigt tajt upplevelse [...]. Styrningen är sällsynt fin, bilen styr in perfekt i varje kurva. [K]larar dåliga vägar med bravur och på motorvägen reser man riktigt skönt och tyst, nästan lika bra som de större Audimodellerna. Bra utrymmen och sköna stolar.”
  • Imponerande tyst. “Alla bensinmotorer är smidiga, men det är de populära dieselmotorerna som verkligen sticker ut i konkurrensen med sina relativt dämpade toner och avsaknad av vibrationer i kabinen” skriver brittiska Whatcar och stöttas av flera andra experter som noterar den låga ljudnivån.

Låt oss nu gå vidare till det som är mindre bra med A4 Avant. Här skulle jag kunna ta upp exempel på hur vissa biljournalister tycker att modellen inte är lika “kul” att köra som vissa konkurrenter (framförallt BMW 3-serie Touring) eller att några av dem klagar på den tomma kardantunneln.

Men de där sakerna är petitesser i relation till frågorna om utrymme och pris. För det är ju så att A4 Avant, som den kombibil den påstår sig vara, ska bjuda på en hel del utrymme. Och huruvida den faktiskt gör det råder det delade meningar om hos Europas experter.

Hårda tongångar bjuder bl.a. tyska Autonews på, som menar att Audi har försummat sina “kombi-plikter”:

“Och hur ser det ut vad gäller kombikvaliteter? Bagageutrymmet hos Avant ligger i samma nivå som Touring och T-modell. Men varför ska en premiumkombi rymma mindre packning än en volymmodell? En VW Passat Variant eller Skoda Superb Combi slukar mycket mer.”

Dessutom noterar både norska Side3, tyska Autozeitung och tyska Autobild att det är lite ont om plats i baksätet.

Samtidigt hyllar andra journalister A4 Avants utrymmen. Brittiska Autoexpress och Whatcar konstaterar att modellen har “ett av de största bagageutrymmena i sin klass” respektive “mer rent utrymme än sina närmaste rivaler”.

Förklaringen till de skilda åsikterna är att Europas experter har lite olika referensramar: några jämför med kombiklassen som helhet, medan andra enbart bara jämför med modeller i liknande prisklass.

Det verkligt intressant är dock att många av biljournalisterna, oavsett referensram, verkar tycka att Audi A4 Avant kostar mer än den smakar. Här är några exempel:

“Audi A4 är en dyr bil – och när man extrautrustar den ordentligt blir den jättedyr” skriver Allt om bilar och ger den betyget 2 av 5 på ekonomi.

“Det börjar på 36 900 Euro, men vår testbil kostar 53 250 Euro enligt prislistan – som snabbt blir till 70 000 och uppåt med extrautrustning. Det passar egentligen inte familjens budget längre”  – Autobild

“Med ‘rätt’ motor och utrustning blir det dyrt” konstaterar norska Side3 under rubriken "det dåliga”.

Den stora akilleshälen verkar alltså vara priset. Men är det verkligen därför som Audi A4 Avant inte står sig i konkurrensen och hamnar i botten av vår topp 10-lista för kombibilar i mellanklassen?

Svaret är nej – “lika dyra” BMW 3-serie Touring är ju ett tydligt exempel på att ett högt pris inte är ett hinder för att höga poäng. 

Anledningen till att A4 Avant fick en så förvånansvärt dålig placering handlar nog snarare om att förväntningarna blåstes upp med steroider och sedan sprack. För A4 Avant är ju uppenbarligen inte en dålig bil, enligt experterna. Men om man som Audi vill vara "premium" på allt och lägger ribban högt så blir fallet också hårt om man misslyckas, oavsett om man mycket väl klarar de lägre nivåerna.

Kanske behöver Audi lära sig från BMW och hitta sin egen nisch, som "rättfärdigar" det höga priset. För BMW har sin körglädje som fokus – men vad har Audi egentligen?

Europaindex: 78,1 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester) 

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig