TEST: Range Rover Evoque HSE – SUVeränt trevlig

När jag såg Range Rover Evoque första gången så föll jag pladask för designen. Trots att Range Rovers lilla SUV redan har sex år på nacken, så är den fortfarande aktuell för de som vill färdas lite högre, bättre och med en stor portion körglädje. ”Gamlingen” håller än, men hur länge till?

Om man ska försöka placera Range Rover Evoque tillsammans med konkurrenter av samma dignitet så är Audi Q3, BMW X1 och MINI Countryman de modeller som ligger närmast till hands. Det är en riktigt tuff SUV som med den lite lägre taklinjen och de korta överhängen, egentligen inte liknar någon annan SUV inom segmentet utan snarare ”storebror” Range Rover.

Range Rover är det dyrare syskonet inom Land Rover och har länge varit förknippat med komfort och lyx. Nu är kanske inte Evoque speciellt lyxig men riktigt komfortabel. Att den hämtat exteriöra designelement från ”den riktiga” Range Rovern, gör inte saken sämre. Evoque finns i tre olika karossmodeller: femdörrars som jag testade, tredörrars för de som söker en tuffare modell och till sist nykomlingen cabriolet, en bil som jag har lite svårt att förstå mig på.

Utseendet är riktigt sportigt och håller helt klart efter sex år och den facelift man gjorde 2015. Fronten med sina smala LED-ljus och stora luftinsläpp, de högt placerade bakljusen och de dubbla avgasrören är riktigt läckert. Jag förstår varför så många faller för den här coola bilen när man ser den. Interiört så upplevde jag inte bilen lika upphetsande. Man skapat en skön förarmiljö med bekväma stolar, rena linjer och relativt funktionella system.

Modellen jag testade var utrustad med Dynamic-paketet vilket innefattar bl.a. elstolar och skinn. Inget fel på detta, förutom att sömmarna ibland inte riktigt var i linje, men det var också lite charmigt. Istället för en konventionell växelväljare är Evoque, precis som i Jaguar, utrustad med en ”puck” som kommer upp när man startar bilen. För att aktivera den 9-stegade automatlådan måste man alltså vrida på den. Visst fungerar det, men jag hade nog föredragit en lösning som i t.ex. BMW X1.

Infotainmentsystemet som man kallar InControl Touch Pro utgörs av samma 8” touchskärm som i Jaguar. Den känns en aning plottrig och inte alltför logisk när man vill skifta mellan menyerna. Navigationen tillhör definitivt inte en av de bättre på marknaden. Att lägga in destination är i krångligaste laget och den saknar trafikinformation. Ljudsystemet är bra utan att imponera men uppkopplingsmöjligheterna är riktigt bra med hjälp av InControl Apps som innehåller t.ex. Spotify. Som alla pekskärmar tenderar den dock att bli rätt kladdig efter lite användande. Ett plus är att värmereglagen inte är integrerade i skärmen.

Utrymmet bak tillhör kanske inte de bästa. Att sitta bakom min egen stolsinställning var bara att glömma. Nu är jag förvisso över medellängd och det är ärligt talat inte många bilar som ger mina 197 cm tillräckligt med plats i baksätet. För två ”normala” vuxna är det inget problem. Bagageutrymmet sväljer 550 liter med baksätet uppfällt. Det är 45 liter mer än nya Volvo XC60 och lika mycket som t.ex. den större Audi Q5! Nedfällt (60/40) så lastar man 1 445 liter.

Testbilen är utrustad med en 2.0 liters diesel på 180 hk och ett vridmoment på 430 Nm. Den klarar av 0-100 km/h på 9 sekunder blankt och har en toppfart på 195 km/h. Förbrukningen vid blandad körning uppger man till 5,1 l/100 km och det är riktigt nära det jag själv mätte upp. CO2 hamnar på 134 g/km. Dragvikten är 1 500 kg. Det är alltså en relativt pigg och bränslesnål bil men ljudet från motorn låter en aning föråldrad jämfört med konkurrenterna.

Köregenskaperna är riktigt bra. På landsväg åker man riktigt bekvämt. Fjädringen är väl avstämd och ojämnheter absorberas utan att det någon gång känns obekvämt. På krokiga småvägar är Evoque riktigt följsam och inbjuder till aktiv körning som den klarar galant. Förarstödsystemen och säkerheten är kanske inte helt i klass med de bästa konkurrenterna, men inte långt ifrån. Här finns adaptiv farthållare, filhållningshjälp, vägmärkesidentifikation, döda-vinkel varning, surroundkamera och parkeringsassistans.

I sann Range Rover anda så är även Evoque utrustad med en fyrhjulsteknik med torque vectoring som även är anpassad för off-road körning. På mittkonsolen sitter knapparna för de olika körprogrammen inklusive hill-descent kontrollen. Den kallas All Terrain Progress Control och optimerar bilens funktioner efter körförhållanden. Här finns till och med en kontroll för hur djupt bilen går i vatten! Den här bilen är inte bara gjord för att se snygg ut på gatan, den tar sig fram i terrängen också, precis som det ska vara med en SUV.

Range Rover Evoque är en SUV som tilltalar med sin nästan tidlöst sportiga design och fina köregenskaper. Att en sex år gammal bil ändå känns så fräsch och up-to-date, förvånade mig. Här har britterna gjort ett riktigt bra jobb. Visst finns det detaljer som vittnar om att det kanske är dags för en uppdatering, men inga som stör helheten…förutom priset.

Testbilen gick lös på över 658 000 kr och då känns det som om Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 är bättre köp. Visserligen startar priserna på 384 900 kr för den framhjulsdrivna dieselmodellen på 150 hk, men ändå. När nya Jaguar E-Pace kommer till Sverige efter årsskiftet så känns den som ett bättre val för 200 000 kr mindre och med samma grundteknik. Visserligen en aning mindre men otroligt tuff, för tuff är väl skälet att man köper en Evoque?

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig