Nya Opel Insignia GSi med lite extra

Bara några månader efter att en av marknadens i särklass mest prisvärda bilar presenterades, så kompletterar Opel med en sportigare variant som bygger vidare på den historiska beteckningen GSi och som slår "gamla" prestandavagnen OPC på Nürburgring.

När jag testade nya Opel Insignia i våras så var det inte bara bilen som imponerade på mig. Nej, det mest imponerande var nog den oerhört aggressiva prissättningen som gör modellen till en av de i särklass mest prisvärda bilarna på marknaden alla kategorier.

Nu tar man modellen ytterligare ett steg och adderar en rad sportiga attribut som gör en redan riktigt bra bil ännu bättre. Opel utgår till att börja med från toppmodellen med den kraftfulla 2-litersmotorn som levererar 260 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Senare kommer den även med en ny och starkare dieselmotor.

Insignia GSi skiljer sig från originalmodellen på ett antal punkter som gör att den sticker ut från mängden. Exteriört hittar vi många av de designelement som fanns på föregångarens prestandamodell OPC. Det handlar bl.a. om de extra luftinsläppen fram, 20” fälgar med Michelin prestandadäck, den kraftfulla bakdelen med en spoiler, dubbla avgasrör och en diffuser.

Opel har utvecklat modellen på Nürburgring där man testat fram förutsättningarna för en optimal prestandavagn. Man har bl.a. gett bilen 10 mm lägre markfrigång och adderat speciella sportstötdämpare som reducerar karossrörelserna till ett minimum. Man har även adderat Brembo-bromsar med fyrkolvsok för effektivare inbromsning vid aktiv körning.

Tillsammans med det fina mekatroniska FlexRide-chassit har GSi även en mer exakt och direkt styrning. Systemet anpassar kontinuerligt stötdämpare och styrning på bråkdelen av en sekund och styrenheten ändrar också kalibreringen av gasrespons och växlingspunkterna hos den 8-växlade automatlådan.

Trots att nya Insignia GSi är betydligt motorsvagare än föregångaren Insignia OPC 2.8 V6 Turbo, så är den klart snabbare runt Nürburgrings klassiska Nordslinga. Det är kombinationen av lägre vikt (160 kg lättare än OPC speciellt på framaxeln), låg tyngdpunkt och hög effekt och vridmoment över ett brett varvtalsregister.

Fyrhjulsdriften med automatisk omfördelning av vridmoment, som är standard i nya Insignia, är unikt i det här segmentet. Det ersätter en konventionell differential i bakaxeln med två kopplingar, som blixtsnabbt kan omfördela en del av momentet från det inre till det ytter bakhjulet. Detta innebär att understyrning vid framförallt inbromsning i kurvor, i princip eliminerats.

Interiört är GSi utrustad med nya sportstolar som är ergonomicertifierade av AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V). Precis som i Insignia Grand Sport erbjuder stolarna ventilation, uppvärmning, massage och justerbara sidostöd. I GSi är nackskydd integrerat i det höga ryggstödet. Ratten är avfasade i underkant och pedalerna har aluminiuminläggningar. I övrigt känner vi igen den fina inredningen från standardmodellen.

Opel Insignia GSi har världspremiär på höstens internationella bilsalong IAA i Frankfurt (14-24 september) och kommer till Sverige i början av 2018. Inga priser är ännu fastställda, men jag utgår från att även GSi kommer att vara ett prisvärt alternativ för de som vill ha det lilla extra.

 

FOTO: Adam Opel AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig