En ny gryning för Tesla

De första av drygt en halv miljon förväntansfulla kunder har äntligen fått leverans av Tesla Model 3, två år efter att man började ta beställningar. Hypen runt Teslas nya ”folk-elbil” är i klass med när Apple släpper sina nya generationer av iPhone.

För att vara en elbil så är ankomsten allt annat än tyst. Få bilar har varit så omskrivna de senaste två åren som just Teslas mer tillgängliga modell. Man måste ge Teslas PR-folk en eloge för ett fantastiskt arbete som fick ny energi i samband med en märklig presslansering av en halvfärdig bil i Kalifornien i mars 2016.

30 första kundleveranserna var en fest

Ett exempel på Teslas annorlunda och riktigt framgångsrika sätt att marknadsföra sina bilar ägde rum den 28 juli då Tesla hade ett gigantiskt party i samband med att de första 30 bilarna levererades till sina förväntansfulla kunder (se filmen nedan). Elon Musk, Teslas karismatiske VD och grundare, räknar med att man ska kunna leverera 100 Model 3 i augusti och nå 5 000 leveranser i slutet av december. Men det gäller att öka produktionstakten ordentligt för att täcka alla beställningar, fast Elon Musk verkar inte bekymrad så då borde inte vi vara det heller...eller?

Men vad är det då skapar ett så stort intresse för just denna modell? Först och främst är det ju priset. Från att endast erbjuda modeller som hamnar runt en miljon så är Model 3 prissatt på en nivå som är i klass med många mellanklassbilar. Lite drygt 400 000 kr lär priset bli när den kommer till Sverige 2019. Helt plötsligt är inte priset ett hinder för att äga en Tesla och bara det talar för en succé.

Men det är klart. För att komma ner till de priserna har Tesla varit tvungen att göra avkall på en viktig detalj: räckvidden, det som har varit Teslas signum och den största anledningen till Tesla framgångar. Från att erbjuda bilar med en teoretisk körsträcka på drygt 50 mil, kommer Model 3 med en aktionsradie på 34 mil, att hamna i ett snabbt växande segment med elbilar som klarar av 30 mil eller mer. Men det finns en ”Long Range” modell för ett tillägg på ca. 100 000 kr som ger en aktionsradie upp till 50 mil. Fortfarande betydligt billigare än storsäljaren och imageskaparen Model S.

Designspråket följer Model S

Avskalat och elegant

Rymligt baksäte med "skyview"

Vad skulle då få de svenska konsumenterna att välja en Tesla Model 3 istället för t.ex. en VW e-Golf, BMW i3, Hyundai Ioniq eller varför inte Opel Ampera-E som har en bättre räckvidd än Model 3 standardmodell och ett lägre pris? Är Teslas varumärke så starkt att man kan behålla en lika stark position bland elbilar i det växande mellanbilsegmentet? Ja, det tror jag. Tesla bygger inte bara smarta bilar men också snygga och det kommer att tilltala många kunder som inte gillar de ofta märkliga elbilarna i segmentet. Dessutom har Tesla en "cool-faktor" som få andra märken och det hjälper ju till.

Tillsammans med Teslas grundmurade rykte som en högkvalitativ produkt och dess unika laddmöjligheter via sina egna Superchargers och Destination Chargers som byggs ut i en allt snabbare takt, är varumärkets position som ledande elbilstillverkare relativt ohotad inom en överskådlig framtid. Ytterligare en faktor är Teslas innovativa förmåga och växande kapacitet, något som märks ibland annat deras nyöppnade Gigafactory, en gigantisk fabrik på 500 000 kvm för utveckling och tillverkning av batterier.

Tesla Superchargers laddar 80% på 30 minuter!

Fast konkurrensen blir allt tuffare för varje år allteftersom den ena större biltillverkaren efter den andra styr om sina strategier med fokus på alternativa drivlinor, så är Teslas framtidsutsikter riktigt goda. Det största hindret är den nuvarande ekonomin eftersom Tesla investerat enorma summor i utveckling och produktion. Men eftersom man redan har över 500 000 förbeställda Model 3 och försäljningen av Model S och X ökar konstant, bör inte ekonomin vara ett långsiktigt problem bara man kan leverera och gärna i en snabbare takt.

Specifikationerna hittar du på https://www.tesla.com/sv_SE/

 

FILM & FOTO: Tesla

"A new dawn in automotive history?"

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig