ANALYS: Mercedes C-Klass kombi är familjens lyxiga gosedjur

Stjärnan från Mercedes-Benz tog en förväntad placering på topp 10-listan för kombibilar i mellanklassen. Men vad är det egentligen som gör att C-Klass kombi levererar? Och hade en mer “plånboksvänlig” prissättning gjort den till en vinnare? Så här säger experterna!

C-Klass hade premiär år 1982 och genom åren har Mercedes-Benz levererat över åtta miljoner sedaner och kombibilar av modellen till kunder världen över.

Den nuvarande generationen (och femte i ordningen) lanserades 2014 och skulle då spegla människors mångfacetterade, moderna livsstil.

“Nya C-Klass kombi är inte bara extremt praktisk tack vare sitt stora, flexibla lastutrymme. Med sin toppmoderna teknik så ger den sig också iväg i nya riktningar i segmentet vad gäller säkerhet, effektivitet och komfort”, sa professor Thomas Weber, utvecklingsansvarig i Daimlers styrelse, i pressmeddelandet.

Hur har då Europas experter tagit emot C-Klass kombi? Positivt på det stora hela, även om de så klart har några invändningar:

“Mercedes C-Klass är en premium kombibil som adderar ett lager av lyx till sin bagage-dragande praktiskhet. [...] [Den] är välutrustad och har en elegant kabin, men är inte lika bra att köra som sina rivaler” – Whatcar

“Som kombibil är C-Klass egentligen ingen höjdare, men helheten imponerar ändå stort. Och för den med tjock plånbok och som inte kräver mer än en halv kubiks lastutrymme framstår det som ett lysande val” – Allt om bilar

“Mercedes har gjort allt rätt, även med C-klassens nya kombimodell. Femdörraren erbjuder, utöver ett acceptabelt utrymme för klassen, en hög nivå av aktiv och passiv körsäkerhet, en överlägsen åkkomfort tack vare luftfjädring (1416 euro) och en kvalitetsupplevelse som ligger på en mycket hög nivå. Dess nackdel är det typiskt höga priset för varumärket” – Autozeitung

Att biljournalisterna ser vissa svagheter är givetvis naturligt – det finns ju ingen bil som är klarar allt och passar alla människor – men det som förvånar mig är att de är så spretiga.

Låt oss börja med komforten. Övergripande verkar det vara en av C-Klass styrkor: Allt om bilar kallar den “en dröm på vägen” med luftfjädringen och Blick skriver till exempel att “ingen annan familjekombi i den ädla mellanklassen åker lika silkeslent och säkert”.

Samtidigt tycker Whatcar och Autoexpress att motorerna inte är särskilt förfinade, utan att de låter en hel del. Autoexpress tycker dessutom att luftfjädringen kunde varit bättre, då de fann att systemet fungerar sämre över skarpa kanter och väggropar när man kör i stan.

Meningarna går även isär om utrymmet och hur praktisk bilen är. Från Allt om bilar får C-Klass kombi bara 2 av 5 getingar i kategorin “lasta”, medan exempelvis tyska Autobild skriver så här:

“Aldrig tidigare har en C-Klass kombi varit så praktisk som den nya mellanklassens laståsna. Exempel? Den elektroniska bagageluckan öppnar sig inte bara med en spark under stötfångaren, utan stänger sig även på samma sätt. [...] Ett utrymmesmirakel är ‘Benzen’ inte ännu, men för de flesta tillfällen borde bagageutrymmet vara mer än tillräckligt.”

När det gäller köregenskaper är experterna lite mer eniga: C-Klass kombi bjuder på bra körning, men hade kunnat vara bättre (läs: sportigare och mer som BMW 3-serie Touring).

“Det enda jag saknade var att kunna ställa in styrningen på ‘BMW’. Mercedes har fortfarande något att lära av München när det gäller att förkorta den upplevda känslan av avstånd från ratt till däck när man ska runt ett och annat”, skriver till exempel Bilnorge.

Det enda experterna verkar vara helt överens om är att interiören håller en riktigt hög kvalitet och att säkerheten är god. “Otroligt elegant”, “ombonat och lyxigt”, “aura av lyx”, samt “flott och chict” är några av kommentarerna de använder för att beskriva insidan.

Den goda säkerheten nämns inte av alla, men de som väl lyfter fram den har positiva ord att säga:

“Säkerhet är ett annat starkt kort för C-Klass kombi; till och med ingångsmodellerna är utrustade med automatiskt kollisionsförebyggande bromssystem, sju airbags, trötthetsvarnare, reducering av skador på fotgängare och däcktrycksövervakning. Den fick fem av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester”, skriver Whatcar bland annat och ger själva högsta betyg i kategorin.

Sen har vi ju priset. Vad tycker Europas experter om det? Väger C-Klass kombi upp för sin dyra prislapp? Nej, det verkar inte så. Både Auto Motor und Sport och Autonews listar till exempel priset som en nackdel. Och Autobild skriver att “endast det illa höga priset befläckar nöjet”.

Så med en mer “plånboksvänlig” prissättning hade den nog kunnat få ännu bättre omdömen, precis som vi misstänkte vid sammanställningen av topplistan för kombibilar i mellanklass.

Men trots spretiga omdömen om komfort och utrymme, halvbra köregenskaper och ett högt pris lyckas Mercedes-Benz C-Klass kombi ändå få ihop 80,1 poäng i vårt Europaindex. Mycket säkert tack vare den lyxiga känslan som bilen ger och dess säkra egenskaper. För som Allt om bilar konstaterar:

“Mercedes C-klass lastar inte mest och är heller inte billigast - men den är bekvämast. Mercedes fokuserar på det mjuka och låter nya C-klass kombi bli det skönaste valet i klassen.”

Den är som familjens lyxiga gosedjur, helt enkelt. Inte särskilt praktisk – men gosig och älskvärd ändå.

Europaindex: 80,1 av 100 (snitt baserat på 15 tester)

author image

Johanna Petersson

Kontakta mig