TEST: Skoda Superb med 280 vilda hästar.

Hur många tänker på prestanda när man talar om Skoda? Trodde väl det. Men nu är det verkligen dags att tänka om. Skoda Superb Sportline TSI280 DSG 4x4 är snabb!

Jag har tidigare skrivit om Skoda Superb i positiva ordalag, så positivt att vissa trott att jag varit ”köpt” av Skoda. Men så är absolut inte fallet. Att Skoda fått så goda betyg av mig är helt enkelt för att de verkligen förtjänar det.

Ni som fortfarande lever kvar i det förgångna där bilden av de fula svansmotorförsedda 110R och S110 är etsat i minnet, bör verkligen tänka om. Tiden har kommit ikapp och långt förbi dessa fördomar. Det märks även på Skodas försäljning i övriga Europa som ökar snabbt.

Ser ut som en sedan...

...men är en rymlig halvkombi.

I december 2016 testade jag Skoda Superb Combi och blev övertygad om att den är ett riktigt bra val för den som är ute efter komfort, utrymme och smarta lösningar i ett mycket prisvärt paket.

Men utrymmet i Skoda Superb Sportline TSI280 DSG 4x4  är inte heller att förakta, trots att det inte är en kombi som vi svenskar verkar ha en förkärlek till.

Det är en 4,8 meter lång halvkombi med en riktigt stor baklucka. Innanför denna hittar du ett 625 liter stort bagageutrymme med baksätet uppfällt. Det är åtskilligt mer än en Volvo V90!

Fäller du baksätet så sväljer halvkombin 1760 liter och det är mer än de flesta kombi.

Sportig förarmiljö som bara kommer i svart.

Sköna sportstolar med utmärkt stöd.

Makalöst utrymme i baksätet.

Paraply i dörrarna

Isskrapa i tanklocket

230 V uttag

Lampa med magnet

Det som skiljer Skoda Superb Sportline TSI280 DSG 4x4 från övriga Superb modeller interiört (läs tidigare test), begränsar sig till en skön sportratt och ännu skönare sportsäten.

Den är utrustad med Ambient LED-belysning som består av fiberoptiska element i  instrumentpanelen och dörrsidorna. De belyser också dörrhandtag, säten och fotbrunnar och kan ställas in i 10 färger.

Komforten är i toppklass, både i framsätet och i det marknadsledande baksätet, där mina 197 cm har tillräckligt med utrymme för att sitta med benen i kors. Instrumenteringen är densamma med undantag för en prestandamonitor i 6,5” pekskärmen, som visar bl.a. vridmoment, hästkrafter, temperatur etc.

I övrigt är modellen utrustad med samma smarta detaljer som t.ex. paraplyer i framdörrarna, 230 V uttag i baksätet, isskrapa i tanklocket, löstagbar bagagerumslampa med magnet etc.

Den svarta grillen avslöjar Sportline...

...liksom svarta backspeglar och lister.

Exteriört är skillnaden begränsad till svart grill, svarta backspeglar, svarta lister runt fönstren, en liten svart spoiler på bakluckan, 19” specialfälgar med 235/40 däck och dubbla kromade avgasrör.

Ganska små detaljer i jämförelse med vad man hittar under motorhuven. Där huserar en turboladdad 2,0 liters bensinmotor på 280 hk och som med 350 Nm vridmoment skickar iväg den 1 697 kg tunga sportlimousinen 0-100 km/h på 5,8 sekunder och toppar vid 250 km/h.

Den fina Haldex-5 fyrhjulsdriften hjälper till att plantera kraften på vägen och ger en härlig stabilitet vid aktiv körning. Medelförbrukningen har angetts till 7,2 l/100 km, vilket stämmer överens med vad jag mätte upp. CO2 hamnar på 163 g/km.

Känslan i Skoda Superb Sportline TSI280 DSG 4x4 är riktigt skön. Den fina 6-stegade automatlådan växlar i stort sett sömlöst. Via infotainmentmenyn kan man välja mellan 4 olika förprogrammerade körlägen, Normal, Comfort, Eco eller Sport.

Det senare alternativet tajtar upp fjädring och styrning samt ger snabbare växlingar. På långkörning är bilen makalöst skön och vill man köra mer ”aktivt” så bjuder den på riktigt mycket körglädje. En riktigt härlig kombination.

Helheten ger ett sportigt intryck.

Personligen tycker jag att...

...halvkombin är snyggare än kombin.

Det bästa med Skoda Superb Sportline TSI280 DSG 4x4 är nog priset som gör den till en av de mest prisvärda bilarna på marknaden. Nu erbjuder man modellen med ett Business Edition-paket som hamnar på 368 900 kr och då ingår trådlöst nyckelsystem, elektrisk baklucka, virtuell pedal, Smart light assist med Lane Assist och Blind spot assist samt Webasto bränslevärmare med fjärrkontroll i standardutrustningen.

Föredrar man en diesel så finns det en 190 hk variant med samma utrustning för 329 900 kr. Business Edition erbjuds faktiskt till både privat- och företagskunder.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig