Bästa plug-in hybrid i alla tester - topplistan som säger allt

Ingen biltyp får just nu så stort intresse som plug-in hybriderna, eller laddhybrider som många även kallar det. När vi sammanställt vad Europas experter tycker om de olika modellerna så visar statistiken på två överlägsna modeller som spelar i en egen liga.

Men låt oss först reda ut begreppen och vad man benämner tekniken. Plug-in hybrid är det engelska ordet för det vi i Sverige kallar laddhybrid. Flera modeller kallas även PHEV vilket är en förkortning av det engelska Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

Skillnaden mellan en vanlig hybridbil som är en kombination av bränsle och eldrift är att laddhybrider även kan laddas från det fasta elnätet och köras helt på el under kortare sträckor vilket gör att batteriet är betydligt större än i en vanlig hybridbil. 

TESLASPECIAL: Hur många laddningar behöver nya Tesla på sträckan Stockholm-Frankfurt?

När elen i det laddningsbara batteriet är slut fungerar laddhybriden som en vanlig hybridbil, vilket innebär att bränslemotorn tar vid och bilen kan fortsätta att rulla och själv växla mellan el- och bensinmotor. 

När vi sammanställt listan på plug-in hybrider så har vi valt att fokusera på modeller i mellanklass som är de vanligaste alternativen som svenska tjänstebilsförare kommer att titta på. Det finns mer modeller som använder tekniken. Saknar du modeller eller har annan input så mail oss gärna.

Notera att sammanställningen är baserat på helhetsbedömningen som respektive journalister och bilexperter gjort av bilmodellen, inte en enskilda parametrar som exempelvis räckvidd eller vilka tillbehör modellen får ha m.m. Däremot ingår givetvis dessa parametrar i själva helhetsbedömning.

Nedan är statistiken från 20 st genomförda tester från tre olika bilmarknader i Europa. Vårt Europaindex är genomsnittet av dessa 20 tester. Vår övertygelse är att snittet av dessa omdömen blir mer rättvisande än enskilda tester.

Listan uppdaterades den 22 Augusti 2017 med Mini Countryman SE

Plats 10 - 75,3 poäng
KIA Niro PHEV

En överraskning som tagit in sig på topplistan. KIA Niro är en modell som till och med charmat vår egen redaktion i de tester vi gjort. Frågan är när de svenska bilköparna ska upptäcka den?

Plats 9 - 76,2 poäng
Mitsubishi Outlander PHEV

Gamlingen Outlander står sig fortfarande bra i jämförelse med konkurrenterna. SUV som plug-in hybrid har slagit stort bland Sveriges tjänstebilsförare.

Plats 8 - 76,4 poäng
Mini Countryman SE

Den lovordade nya Countryman som laddhybrid släpptes i somras. Genomsnittet på 16 olika tester ger Countryman SE en bra placering på topp 10-listan.

När vår egen redaktion testade hade den längre räckvidd på el än vad Mini själv angav - positivt med överleverans jämfört med andra modeller på listan!

 

Plats 7 - 76,5
Golf GTE

Golf GTE är vår egen redaktions favorit i den här storleksklassen. Kan det vara det bästa av två världar?

Plats 6 - 76,6 poäng
BMW 225xe

BMW har tagit plug-in hybriderna till en ny nivå. När vi själva testade 225xe så imponerades vi av flera smarta lösningar - framför allt av bagageutrymmet.

Foto: Håkan Nilsson

Plats 5 - 77,0 poäng
Audi A3 Sportback e-tron

Audi´s svar på det ökade plug-in behovet. Bra alternativ för den lilla familjen. Europas experter verkar gilla e-tron bättre än Golf.

Plats 4 - 78,6 poäng
Hyundai IONIQ

Statistiken talar sitt tydliga språk. Hyundai har med IONIQ fått till en riktig fullträff. Även vår egen redaktion ger tummen upp när vi testade vanliga hybrid versionen.

 

HYUNDAI_IONIQ

Foto: Håkan Nilsson

Plats 3 - 79,5 poäng
Mercedes C350e

Pallplats för Mercedes C-klass i plug-in version. En riktigt bra bil med en ännu bättre drivlina.

Plats 2 - 81,9 poäng
Passat GTE

Passat har som modell slagit rekord på rekord. Att man nu är Sveriges bäst sålda plug-in hybrid är inte konstigt. Enligt både våra egna och Europas experter så ska Passat GTE ligga i toppen.

VW Passat GTE

Foto: Håkan Nilsson

Plats 1 - 82,4 poäng
BMW 330e

BMW vinnare igen. Förvånad att BMW 330e slår storsäljaren Passat GTE? Kanske, men statistiken är tydlig när man sammanställt de tester som gjorts.

När Europas experter sagt sitt så är BMW 330e en hårsmån bättre än Passat GTE. Nu väntar vi bara på en kombiversion.

 

 

Foto: Håkan Nilsson

Reflexioner

Vi blir positivt överraskade av hur stark position BMW tagit med sina plug-in modeller. Att både ta plats 1 och plats 6 när statistiken från 19 olika tester i Europa sammanställts är imponerande. Vi kan konstatera att det inte riktigt är den mediala bilden som marknaden har av BMW.

Vi frågade Håkan Nilsson, som specialbevakat BMWs miljösatsning de senaste åren, hur han upplever deras placering:

- Jag är inte förvånad att den nya BMW 330e placerar sig i topp och att BMW 225xe hamnar på en femteplats. Det inte många inser är att BMW är en av de biltillverkare som ligger längst fram vad gäller miljö, inte bara när det handlar om miljöanpassad produktionsteknik utan även deras produkter, något som jag och mina journalistkollegor är väl medvetna om.

Håkan tror att den mediala bilden påverkas av att BMW av tradition förknippas med prestanda, vilket gör att deras stora satsning på hybridtekniken inte nått fram till marknaden. Till stor del får nog BMW själva ta på sig den skulden eftersom det talas väldigt lite om deras stora satsningar på miljöfordon och han förklarar

- Ett exempel är när VW talar om sin hybridteknik i termer som ”utsläppsfri stadsbil” och ”miljöansvar”, talar BMW om ”iPerformance” och ”kördynamik”. Man utgår inte från små förbränningsmotorer utan istället redan starka bensinmotorer där prestandan sätts i fokus. Med den tonaliteten finns uppenbar risk att BMW snubblar på sin egna fötter. 

- Man ska inte underskatta BMW:s satsning på miljöanpassade bilar. De har kunskapen, tekniken och Europas modernaste fabriker. Allt det handlar om är en balansgång där BMW försöker bibehålla sin sportiga image samtidigt som man bygger några av marknadens finaste plug-in hybrider som placerar dem i topp i de flesta tester.

Ser vi till negativa överraskningar på listan så måste det bli pionjären Toyota Prius i plug-in version. Visst har Toyota med Prius modellen gjort att fantastiskt jobb att förändra den globala bilmarknaden, både hos konsumenter, företag och tillverkare.

Nu kan Toyota inte längre leva på sin framgångsrika historia, de flesta konkurrenterna har kommit ikapp och förbi. Historien om Prius som bilmodell förtjänar en helt egen artikel. Men nu är det dags för Toyotas ingenjörer att rycka upp sig - det här duger inte längre!

En annan överraskning är att KIA Optima hamnade så långt ner på listan. Vår egen redaktion upplever att den är bättre än placeringen på listan, men det finns uppenbarligen något som gör att Europas experter inte riktigt tar den till sig. Vi återkommer till just KIA Optima i våra analyser.

Som svensk så bultar hjärtat lite extra för vad Hisingen fortsättningsvis kommer leverera. Vi hoppas att Håkan Samuelssons uttalande under Almedalsveckan inte bara var en PR-kupp. Med Volvos nya ambitioner så förväntar vi oss stora förändringar på just den här topplistan.

Notera att Europaindex är en ögonblicksbild av genomsnittet på genomförda tester. Ju fler modeller som tillkommer och ju fler tester som genomförs så kommer listan att förändras.

author image

Mikael Gullström

Kontakta mig