TEST: Mercedes AMG C 43 4MATIC Cabriolet - ett strå vassare

Frågan är om man verkligen behöver all den kraft som den AMG optimerade motorn levererar, i en cabriolet. Fast det är ju klart att prestandan och ljudet ger en extra kick till känslan att köra öppet.

Förra hösten testade jag den något mer timida men fortfarande potenta C300 Cabriolet och imponerades över bilens prestanda, hur väl avvägd motorn var till just den modellen. Den raka fyran i C300 var på 245 hk och 370 Nm vridmoment, vilket räckte för 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Att den inte drog mer än 6,7 l/100 km vid blandad körning, var också positivt.

Men vad skiljer då AMG C 43 4MATIC från den C300 jag testade förra hösten, förutom färgen? Redan beteckningen 4MATIC avslöjar att den driver på alla fyra hjulen och då handlar det om AMG Performance 4MATIC där 31% av kraften går till framhjulen och resten till bakhjulen. Det ger bilen en skön väghållning när man pressar den.

Bokstäverna AMG talar om att de skickliga bilbyggarna från Affalterbach på har varit inne och petat på en motor, vilket per automatik innebär högre prestanda än motsvarande ”standardmodell”. AMG C 43 är i grunden utrustad med en 3,0-liters V6-biturbomotor istället för en 2,0-liters rak fyra och bara det gör en stor skillnad i motorns grunduppförande.

Det handlar om ett kraftigare bottendrag och ett skönare ljud, något en 4-cylindrig motor med hög prestanda sällan kan svara upp mot. AMG C 43 har 367 hk och ett vridmoment på 520 Nm som tillsammans med 9G-TRONIC automatlådan med förkortade växlingstider, skickar iväg den nästan 1,9 ton tunga bilen 0-100 km/h på 4,8 sekunder. En häftig upplevelse med taket nere. Toppfarten är spärrad till 250 km/h, precis som i C300.

Men där tar de avgörande skillnaderna slut…eller? Nej, inte riktigt. Jag har ju bara pratat om det som inte syns men märks. Skaffar man en AMG C 43 Cabriolet så ska det väl också synas att det handlar om andra grejer än en vanlig C-Klass med canvastak. Grillen har en annan utformning och tillsammans med större luftintag får AMG C 43 ett ”fetare” utseende när den dyker upp i backspegeln.

På framskärmarna sitter det ett ”BITURBO 4MATIC”-emblem och de glanssvarvade lättmetallfälgarna i högblankt svart förstärker ytterligare skillnaden. På bakluckan sitter det en liten spoiler som bidrar mer till utseendet än till köregenskaperna. Men nu kommer vi till den största skillnaden: de dubbla avgasrören på varsin sida om en diffuser i matt iridiumsilver. Det ni!

Samma fina förarmiljö som i C300 Cabriolet

Baksätet fungerar bra för 2 vuxna

Värmefläktar i nacken är skönt

Hyggligt utrymme med taket nere

Man kan fälla upp en vindavvisare samtidigt...

...som vindskyddet bak fälls upp.

Ja just ja. Det var ju priset också. Den extra prestandan och fyrhjulsdriften kostar i grunden 735 900 kr. Testbilen var dessutom extrautrustad för 145 500 kr och hade en vit speciallack för 17 200 kr, vilket fick priset att rusa upp till 898 600 kr. Det är 198 100 kr mer än för den fullutrustade C300. Är AMG C 43 värd de extra pengarna? Nja. Jag tycker nog inte det. Visst är det skönt med den extra prestandan, men ärligt talat så känns det lite onödigt i en bil som egentligen avsedd att glida fram i. Men smaken är… 

 

FOTO & FILM: Håkan Nilsson

Känslan att köra öppet är svårt att slå varma sommardagar.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig