Test: Volvo V90 Cross Country – En ny klassiker!

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

När Volvo visade upp V90 Cross Country, efterföljaren till den populära XC70 i Malmö i september, var jag och mina kollegor övertygade om att detta skulle bli en ny favorit bland tjänstebilsförarna.

Efter tester i Åretrakten så är den övertygelsen om än större. Denna högre och tuffare variant på den snygga V90, är faktiskt ännu snyggare och framförallt mer användbar på våra svenska vintervägar. Med 6 cm högre markfrigång, en annan chassisättning och alla attribut som en ”skogsmulle” ska ha, är detta min favorit Volvo med marginal.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Förutom att det är en av marknadens bekvämaste bilar, så är det också en riktigt kul bil att köra. Här har man kombinerat Volvos trygga egenskaper med en sportig känsla som man aldrig hittade i föregångaren XC70. Testbilarna var utrustade med 235/50 19” Nokian Hakkapelitta dubbdäck vilket fick bilen att understyra en aning. Om man inte bryr sig om utseendet utan istället prioriterar säkerheten, då väljer man en mindre dimension. Det gör stor skillnad på väghållningen.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

V90 Cross Country är endast ca. 20 kg tyngre än den vanliga V90 och skillnaden i förbrukning är marginell. Den kommer med 4 motoralternativ fördelat på två dieslar, D4 + D5 och två bensinare, T5 + T6. Vill man köra delvis på el (hydrid), lär man få vänta ett par år. Modellår 2017 är redan slutsåld, vilket innebär att alla nya beställningar avser modellår 2018 som kommer i produktion vecka 17. Leverans av V90 Cross Country till kund kommer att ske tidigast i augusti.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Prisskillnaden mellan en vanlig V90 och Cross Country är 20 000 kr. Instegsmodellen, D4 manuell, börjar på 378 000 kr. Ingen liten slant för en bil som ska axla rollen som folkbil, men vi måste komma ihåg att detta är en helt annan typ av bil än gamla XC70. Vi talar premium och då brukar det kosta lite extra. Men trots priset så anser jag nog att den är värd varje krona.

Volvo V90 Cross Country

Foto: Jan-Erik Berggren

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Volvo V90 Cross Country

Foto: Håkan Nilsson

Här nedan kan du se två filmer från körningen på blankis. Det borde framgå att detta är en härlig bil på extremt vinterväglag. Eftersom den fungerar klanderfritt på en frusen sjö, så kan jag lova att du inte har några som helst problem på vanliga och snöiga vägar.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig