TEST: BMW 530e iPerformance plug-in hybrid

BMW satsar starkt på hållbarhet och det senaste tillskottet i modellfloran är plug-in hybriden BMW 530e iPerformance. Baserad på en 2,0 l bensinmotor och med en elmotor som driver bakhjulen, är detta en riktigt härlig vagn.

Ni som redan har läst mina tester av nya 520d xDrive och 5-serie Touring, förstår att BMW har skapat en bil som verkligen utmanar konkurrenterna i premiumsegmentet. Faktum är att nya 5-serien mycket väl kan vara en av de bästa bilar som någonsin producerats. Bättre än nya Mercedes E-klass? Ja, om man gillar att köra bil och inte låta sig transporteras. I dagsläget kan vi inte jämföra den med Audi A6, som är den naturliga konkurrenten inom den körglada sektorn i segmentet. Det kommer en ny A6 i höst och då får kanske BMW se upp, men till dess håller 5-serien tätpositionen ”i min bok”.

Vad är det då som gör just BMW 5-serien så bra? Designen är sportigt elegant med linjer som vi känner igen sedan tidigare. Ingen designer som gått lös på att forma en futuristisk modell med märkliga estetiska lösningar. Nej, här finns det harmoni och känsla. Sedan har vi tekniken, ett kapitel där BMW satsar enorma resurser och där man också lyckats skapa en härlig kombination mellan prestanda, ekonomi och hållbarhet. Komforten i nya 5-serien är även den i absolut toppklass och lämnar faktiskt komfortvagnar som Mercedes E-klass och Volvo S/V90 bakom sig.

Men är det verkligen inget som är dåligt med nya BMW 5-serien? Nja, det ska väl vara den digra listan med tillval som gör att bilarna lätt rusar iväg i pris, fast det gäller ju även konkurrenterna. Häromåret skapade BMW en ny division för elbilar och hybrider som kallas iPerformance, ett sätt att definiera miljöbilarna precis som M Performance definierar prestandabilarna. Under denna division hittar vi elbilen i3, plug-in hybriderna i8, X5 xDrive40e, 225xe, 330e, 740e och nu det senaste tillskottet 530e.

Precis som med 330e, har man utgått från en 2-liters turboladdad bensinmotor på 184 hk och adderat en elmotor på 88 hk och som tillsammans utvecklar 252 hk och ett imponerande vridmoment på 420 nm. Litiumjonbatteriets kapacitet är 9,2 kWh vilket ska teoretiskt räcka till 50 km körsträcka på el. I praktiken handlar det snarare om ca. 30 km. Det laddas med en så kallad regenerering vid motorbromsning vilket hjälper till att hålla laddningen. Laddning med 3,7 kW/16 A tar 2 h 55 min. Med 2,7 kW/12 A tar det 3 h 50 min, tillräckligt för att kunna köra kortare sträckor mellan hemmet och arbetsplatsen på endast el.

Drivningen sker på bakhjulen i sann BMW anda, något som känns tryggt eftersom tekniken tar hand om alla eventuella utfall som bakändan kan få för sig att göra. Fast sådana utfall får man verkligen provocera fram. 530e ligger som gjuten på vägen, även på snöiga och regnvåta bayerska bergsvägar där jag testade modellen under tveksamma väderförhållanden. Överlag är detta en riktigt härlig bil att köra. Den 8-stegade automatlådan är en fröjd och växlar totalt sömlöst. De olika körprogrammen gör att man själv kan välja det som passar en bäst. I det adaptiva programmet väljer bilen själv lämpligaste inställningen baserat på den data som kommer från navigationssystemet, där den läser in bl.a. topografin. Smart!

Effektiv motorkombination med riktigt bra prestanda. O-100 km/h klarar den av på riktigt fina 6,2 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Förbrukningen vid blandad körning säger BMW ska vara ca. 2,1 l/100 km, men det är högst teoretiskt. Låt oss säga att den är betydligt lägre än de flesta bilar med denna prestanda. CO2 utsläppet är under 49 g/km vilket kvalificerar bilen för miljöbilspremie. Bagageutrymmet har dock fått stå tillbaka en aning för att få plats med batteripaketet och rymmer 410 liter. Tjänstevikten är 1 845 kg, dvs. marginellt tyngre än t.ex. 520d.

För de som söker en bekväm, säker, miljövänlig och rolig bil att köra samt kan leva med ett bagageutrymme som är mindre än en vanlig 3-serie, är BMW 530e kanske det allra bästa alternativet idag. Priset börjar på 522 000 kr men kan lätt klättra hundratusen till med ”rätt” utrustning. Trots detta är det en bil jag verkligen kan rekommendera.

FOTO: BMW AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig