TEST: Nya BMW 520d xDrive på hemmaplan

Första testen av nya BMW 520d xDrive lovar riktigt gott. Det är en midsize 7-serie med allt det goda som gör den till en njutning att köra.

Kommande helg kan svenska bilköpare titta, klämma och köra nya BMW 5-serie hos sin lokala BMW-handlare. För den oinvigde så förefaller den vid en snabb titt på utsidan, inte vara så annorlunda än föregångaren. Men förutom motorn i 520d (förväntade storsäljaren), så är det en helt ny bil fylld med ny teknik och en makalös komfort som båda för tankarna till en av de absolut finaste bilar som tillverkats på senare år, BMW 7-serie. Detta är 7-seriens stolta lillebror.

Om man inte omedelbart noterar den bredare och lägre fronten med nya LED-framljus, eller den kraftfulla aktern med dubbla avgasrör på varsin sida under LED-bakljusen, så är det säkert ingen som reagerar på den nya läckra inredningen. Det är här vi märker de största förändringarna. Med klara drag från 7-serien har man lyft inredningen till en nivå som inte lämnar något att önska. Allt sitter där det ska med harmoni och en genomtänkt elegans.

Tydliga och snygga digitala instrument som ackompanjeras av ett lättarbetat 10,25" infotainmentsystem (pekskärm) som innehåller allt man kan tänka sig i tydlighet och uppkopplingar. Den logiska kontrollen för menyerna på mittkonsolen (som komplement till pekskärmen), växelspakens utformning och värmereglagen som, tack och lov, ligger utanför infotainmentskärmen, adderar till upplevelsen. Det här är riktigt snyggt jobbat!!! En annan detalj som man också hittade i 7-serien, är gest-styrning av volymen. Snurra bara fingret framför infotainmentskärmen för att justera volymen. Läckert!

Kvaliteten i inredningen är av absolut toppklass. Stolarna, med alla sina inställningsmöjligheter, är härliga. Innerutrymmena har vuxit och baksätet är riktigt bekvämt för två vuxna. Bagageutrymmet är kanske inte störst i klassen (530 liter), men stort nog för att svälja en hel familjs semesterbagage. Givetvis är ryggstöden bak fällbara.

Nya BMW 520d xDrive är en härlig bil att köra. Den 190 hk starka dieseln är inte bara tyst och bottenstark (400 nm), den är också snål. Under veckan som jag hade nöjet att testa den, låg min snittförbrukning på 5,8 l/100 km. På motorvägen var jag nere på 4,2 l/100 km. Inte illa fär en bil av den här storleken. 0-100 km/h klarar den på 7,6 sekunder och toppfarten är 232 km/h. CO2 är ca. 119g/km. 

Eftersom det finns olika körprogram, kan man välja det som passar bäst för olika körningar. Jag föredrar eco pro-läget vid landsvägskörning för bästa förbrukning. När jag vill köra mer aktivt så aktiverar jag sport-läget som ger snabbare gasrespons, fastare fjädring och kvickare nedväxlingar. Adaptive-läget anpassar den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC), styrningen och Steptronic-växellådan till den aktuella körsituationen. Fast för det mesta använde jag comfort-läget just för den härliga komforten. Den Ljudnivån i kupén är riktigt bra. Jag uppmätte 65dB vid 110 km/h vilket är i klass med stora 7-serien.

Givetvis är nya BMW 5-serien en riktigt säker bil, fylld med förarstödsystem som gör körningen trygg och komfortabel. En nyhet är fyrhjulsstyrning som i 7-serien. Den kallas Integral aktiv styrning och är ett tillval för 12 300 kr. Dessutom går den att få med fjärrkontrollerad parkeringssystem. Man ställer bilen i position för att parkera, stänger av motorn och kliver ur bilen. Sedan aktiverar man fjärrkontrollen, klickar på parkeringsknappen, klickar på start och sedan är det bara att välja om bilen ska åka framåt eller bakåt. Rena James Bond känslan och det fungerar perfekt! Fjärrkontrollen är som en mindre mobiltelefon och innehåller en mängd andra funktioner, som ni kan se på bilderna här nedan.

För att sammanfatta mina intryck från denna vecka med nya BMW 520d xDrive, så är det en av de finaste bilar jag testat. Enormt hög kvalitet, härlig körkänsla, massor med smart utrustning och en komfort som inte lämnar något att önska. Här har BMW verkligen visat att man menar allvar med att ta marknad från sina konkurrenter. Det här är en bil att verkligen räkna med, även med ett ingångspris till privatkonsumenter på 422 000 kr. Jag misstänker att priset till företag kommer att vara lägre, som tidigare. Och givetvis är tillvalslistan väl tilltagen. Testbilen hamnade på drygt 665 000 kr, men då saknades det egentligen ingenting. Det här blir riktigt svårslaget!

Foto: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig