TEST: BMW X1 xDrive20d

BMW:s minsta SUV övertygar på många plan, men främst när det gäller köregenskaperna. Kan detta ha något att göra med att den utgår från framhjulsdrift?

När BMW lanserade 2-serie Active Tourer i Sölden 2014, så var det den första framhjulsdrivna bilen från Bayrerische Motoren Werke AG i modern historia. Inbitna BMW fans kände sig säkert bedragna eftersom de konsekvent hävdat att bilar ska vara bakhjulsdrivna, allt annat är för de som inte vet hur man kör en bil. Men BMW:s framhjulsdrivna bil övertygade mig, precis som den senaste generationen MINI som delar samma teknik.

Grunden för nya X1 är 2-serie Active Tourer som lanserades 2014 (Foto: Tom Kirkpatrick)

Föregångaren baserades på gamla 3-serien (Foto: BMW AG)

Detsamma gäller för den senaste generationen av BMW:s minsta SUV, X1. Föregångaren var baserad på BMW 3-serie (E90) och utgick från bakhjulsdrift, helt i enlighet med traditionerna och de större modellerna X3 och X5. Med samma plattform och drivlina som 2-serie Active Tourer skapade BMW en helt ny X1 som är både lättare och spänstigare än föregångaren. Faktum är att den är klart bättre på alla punkter och det vill inte säga lite.

Tuffare front...

...och bakdel

Exteriört påminner nya X1 betydligt mer om sin storebror X5, vilket är ett klart lyft från den tidigare modellen med sin lite för långa motorhuv och föråldrade front. X1 blivit 5,3 cm högre, 2,3 cm bredare och 1,5 cm kortare än tidigare modell. Detta har bidragit till att göra nya X1 till en snygg och sportig SUV med en väghållning som hör till de allra bästa i klassen. BMW:s fyrhjulsdrift, xDrive, hanterar vintervägar och terräng utan några problem. Den känns stadig och trygg på alla underlag, något som man inte kan tillskriva alla SUV i klassen. Dessutom tillhör den en av de tystaste på marknaden. Jag mätte upp 64,5 dB vid 100 km/h och då är det bara den något större Mercedes GLC som varit tystare…med 0,5 dB.

Testbilen var en X1 xDrive20d med en 190 hk diesel som levererar 400 Nm vridmoment, tillräckligt för att skjuta iväg 1 625 kg 0-100 km/h på 8,1 sekunder och toppa 220 km/h. Förbrukningen vid blandad körning uppges vara ca. 5,5 l/100 k, men den var svår att komma ner till. Kanske bidrog vinterdäcken till en förbrukning på 6,8 l/100 km, fast så stor skillnad borde det inte vara. Trots det så får man ändå ge X1 godkänt. CO2 utsläppet ligger på 132 g/km. Också det fullt godkänt med tanke på prestandan. Vår testbil var utrustad med bl.a. M-Sportpaketet, Steptronic 8-växlad automat och det justerbara M Sportchassit med tre olika körprogram: Comfort, Eco Pro och Sport. I sportläget förändras fjädringen, styrningen blir tajtare, gasresponsen blir piggare och växlingarna sker snabbare.

Behaglig interiör som hämtats från 2-serie Active Tourer

Betydligt bekvämare än föregångaren

505 liter ger plats för 200 liter mer än tidigare

Exteriört har X1 alltså fått ett betydligt modernare och snyggare utseende, men det stannar inte bara där. Även interiören har fått sig en ordentlig genomgång. Här känner vi igen mycket från 2-serie Active Tourer. Tydliga instrument och kontroller. Inget undangömt i skärmar utan lätt att hitta det man söker. Precis som i övriga BMW modeller är även X1 utrustad med ett infotainmentsystem som utgörs av en 6,5” fristående skärm mitt på instrumentpanelen. En lösning som borde ha kunnat gjorts lite snyggare, men den fungerar trots allt bättre än de flesta tack vare den lättskötta iDrive kontrollen mellan sätena.

Stolarna i X1 är riktigt sköna. De ger ett gott stöd i alla riktningar och dessutom sitter man 3,6 cm högre i nya X1 än i föregångaren, vilket ger en betydligt bättre överblick av omgivningen. Baksätet har ett 3,7 cm bättre benutrymme än föregångaren. Här sitter tre vuxna riktigt bra, dessutom går det att få X1 med ett baksäte som är justerbart i längsled med 13 cm med 60/40 fällning (normalt 40/20/40). Detta bidrar till att öka det redan väl tilltagna bagageutrymmet på 505 liter. När man fäller baksätet så kan man trycka in hela 1 540 liter, vilket är 200 liter mer än tidigare.

Mer drag från storebror X5

I Sverige finns sju versioner tillgängliga, varav fem faktiskt går att få som endast framhjulsdrivna för de som inte har behov att köra i terräng. De kallas sDrive. Det fullständiga modellprogrammet med priser hittar du här. De två modeller som verkar ha fångat de flesta kunder under det år nya X1 funnits på marknaden är testbilen och xDrive18d som är utrustad med en 150 hk diesel som producerar 330 Nm vridmoment, 0-100 km/h på 9,2 sekunder med en blandad förbrukning på 4,7 l/100 km och ett CO2 på 129 g/km.  

Här är priserna

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig