Ny elbil från Audi med extra allt

Varje vecka blir det allt tydligare vilken framtida teknik biltillverkarna fokuserar på. När Audi visade upp sin läckra e-tron Sportback på bilsalongen i Shanghai, så blev mönstret allt tydligare.

Enligt Audi är e-tron Sportback är ännu en viktig milstolpe på vägen mot eldriven mobilitet. “2018 börjar vi med Audi e- tron, den första helt eldrivna bilen i sitt segmentet som kan användas för dagligt bruk.

Med en räckvidd på mer än 500 kilometer och den speciella känslan av att köra eldrivet är denna sportiga SUV ett måste under nästa decennium. Redan 2019 startar produktionen av Audi e- tron Sportback – en coupe som dessutom känns igen som elbil redan vid den första anblicken”, säger Rupert Stadler, VD för AUDI AG.

Förvisso är Audi e-tron Sportback fortfarande en konceptbil, men målsättningen är att den ska gå i serieproduktion redan 2019. Så vad gömmer sig under skalet på denna fyradörrars Gran Turismo?  Här hittar vi en elmotor på framaxeln och två på bakaxeln som fördelar kraften till alla fyra hjulen och gör den fyrhjulsdriven, eller quattro som det heter på Audi språk.

Dessa tre elmotorer levererar en imponerande effekt på 320 kW (429 hk) som i det 800 Nm boostläget, klättrar upp till 370 kW (496 hk). Det ger en acceleration 0-100 km/h på snabba 4,5 sekunder.

Men Audis fokus ligger givetvis inte bara på prestanda utan också på att minimera elförbrukning genom en effektiv energiåtervinning och coasting (frihjul). De avancerade styrsystemen hämtar in information från bl.a. bilens laddstatus, sensorer, navigationssystem och trafiken i realtid för att räkna fram en optimal framdrivningsstrategi.

Även den adaptiva luftfjädringen med dämparreglering bidrar till bränsleeffektiviteten. Beroende på hastighet justeras höjden med upp till 63 millimeter i fyra nivåer och minskar därmed luftmotståndet.

Litium-jon batteriet är placerat mellan axlarna, under passagerarutrymmet. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och jämn viktfördelning på 52:48 (fram/bak) för såväl sportiga som säkra köregenskaper. Batteriets kapacitet på 95 kW ger en räckvidd på mer än 500 kilometer enligt NEDC. CCS-laddning gör det möjligt att ladda med både växelström (AC) och likström (DC). Med 150 kW laddning kan det stora batteriet lagra energi för 400 km på bara ca 30 minuter. 

Nytt är också att Audi e-tron Sportback även kan laddas trådlöst med Audi Wireless Charging (AWC). Det görs via en laddplatta på golvet där bilen parkeras. Via Audi piloted parking kan bilen själv parkera över plattan med centimeterprecision och laddas med en effekt på upp till elva kilowatt. Effektiviteten är mer än 90 procent, vilket gör det jämförbart med laddning via kabel.

Den exteriöra designen påminner lite om konceptbilen Q8 som visades på bilmässan i Detroit i januari. Fronten domineras fortfarande av singelframe-grillen, som nu är lägre och bredare i sin åttakantiga form. Tack vare att elmotorn inte behöver lika mycket luft har den stora öppningen ersatts av en plastyta som lackats i bilens färg.

Den sluttande taklinjen är i princip densamma som Audi Q8. Den ser kraftfull ut med breddade hjulhus och de stora 23” hjulen. Med en längd på 4,90 meter, bredd på 1,98 meter och höjd på 1,53 meter samt hjulbas på 2,93 meter hamnar Audi e-tron Sportback nära Audi A7. 

Små kameror har ersatt backspeglarna och området visas istället på separata skärmar i dörrarna, något jag testade i Madrid 2015 när Audi visade koncept-suven Audi e-tron quattro. Tekniken ger fler fördelar utöver förbättrat luftflöde och minskat vindbrus – döda vinkeln blir synlig och sikten snett framåt hindras inte av backspeglar. Audi visar tekniken som en konkret försmak av kommande serieproduktion.

Med e-tron Sportback introducerar Audi även en ny ljusteknik där smala ljusband fungerar som varselljus och bilens ögon. Den kan skapa en visuell välkomstsignal när dörrarna öppnas och bilen startas, något som är mer en ”gizmo” än nytta. Nedanför varselljusen finns två stora ljusfält som består av ca 250 LED-ljus vardera. Det ska ge en mängd möjligheter att skapa kommunikativa signaler när bilen är i rörelse. Den är också utrustad med Digital Matrix Light (DML).

Laserprojektorerna är integrerade under LED-fältet och har en ultrahög upplösning med mer än 1.3 miljoner pixlar i vardera och fungerar som strålkastare och helljus. Mötande trafik kan då maskeras och bländas inte av det starka ljuset. En nyhet är att strålkastarna även kan projektera ljusmarkeringar på vägen för att ökas säkerheten.

Interiört levererar Audi e- tron Sportback concept en ren och avskalad förarmiljö med integrerade digitala TFT- och OLED- skärmar. Direkt i förarens fokus finns Audi virtual cockpit som kompletterats med flera touch-skärmar på höger och vänster sida för att bl.a. styra strålkastare, infotainment, navigation och klimatanläggning.

Föraren kan även styra många funktioner direkt från touch-ytorna på multifunktionsratten. Även framför passagerarsätet har en skärm integrerats som bl.a. kan visa navigationsdata. Baksätespassagerarna har touch-skärmar för att styra vissa funktioner. När bilen står stilla visar skärmarna kamerabilder från utsidan som gör passagerarna uppmärksamma på andra trafikanter innan de öppnar dörrarna.Konceptbilen är byggd för fyra personer och har ett bagageutrymme på 550-1450 liter. 

Serieproduktion av Audi e- tron Sportback concept startar under 2019. Pris och tidpunkt för introduktion på den svenska marknaden, är ännu inte tillgänglig. Men håll med om att det är en spännande tid vi går tillmötes.

 

FOTO: Audi AG

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig