"Tillbaka till framtiden"

Att köra bil genom Europa är härligt för de som älskar bilar och som vill uppleva något på resan till målet. Att köra BMW i8 är en smått surrealistisk upplevelse som jag ska försöka beskriva i ord och bild.

Det finns äkta sportbilar och vi vet nog alla vilka dessa är utan att nämna några namn. Sedan finns de som gärna vill kalla sig sportbilar och de är ibland svåra att definiera. En sak är klar: BMW i8 är en äkta sportbil som tar plats i det exklusiva segmentet som till vardags kallas för supersportbil.

Den här sidan av bilen var det som de flesta fick se på Autobahn.

Trots att modellen lanserades redan hösten 2014 så är det förvånansvärt få bilar som hittat sina köpare. Totalt har det producerats drygt 11 000 bilar varav lite mer än 3 700 har sålts i Europa och resten i USA. I Sverige har bara mellan 60-70 bilälskare upptäckt denna fantastiska maskin. Kanske inte så bra för BMW men desto bättre för de som varit smarta nog att välja denna futuristiska bil som fortfarande drar mer blickar till sig än någon annan bil jag testat. Det är så skönt att vara annorlunda ibland. 

Titta bara på dessa bilder så förstår du säkert vad jag menar:

En läcker dörröppning som kräver smidighet och teknik, men det funkar!

Lågt luftmotstånd...

...och en läcker vinge.

Kylningen snyggt paketerad.

Läckra bakljus med blinkers i vingen.

Låg, aggressiv look med härliga laserljus.

De exteriöra detaljerna tillsammans med dörrarnas okonventionella öppning, leder tankarna till någon science-fiction film. Jag vill sträcka mig till att kalla BMW i8 en klassiker i sin egen tid och kanske den bil vi kommer att få se i möjliga remakes av ”Tillbaka till framtiden”. När jag först testade bilen för snart två år sedan, kom en amerikansk turist fram och sa: ” This looks like something from Star Wars.” Håller med honom och det gör BMW i8 ännu mer cool.

På Alte Brücke i Heidelberg. Ögongodis...

...från alla vinklar.

Nu undrar du säkert vad som döljer sig under skalet på denna skapelse. Här hittar man ingen stor och kraftfull V8 eller V10 utan en liten 1,5 liters 3-cylindrig bensinmotor på hela 231 hk. Det låter inte speciellt upphetsande, men BMW har adderat en elmotor på 131 hk som rycker upp den 1 485 kg "lätta" bilen till 362 hk och det räcker för en acceleration 0-100 km/h på 4,4 sek och en toppfart på 250 km/h. Det som imponerar mest med i8 är den makalösa accelerationen i högre farter. 80-120 km/h går på 3,4 sek och kraften fortsätter ända upp till toppfarten. Den teoretiska körsträckan på el är 37 km, men det är i teorin. Vad som imponerade var den snabba återladdningen av batteriet under körning. Snyggt jobbat BMW!

Den här porten red...

...Gustav II Adolf igenom...

...när Goslar var svenskt.

Men här handlar det inte bara om prestanda. Eftersom BMW i8 är en laddhybrid så erbjuder den också en bränsleekonomi som är i klass med betydligt mindre (och långsammare) hybrider. Eller vad sägs om en landsvägsförbrukning i Sverige på 6,6 l/100 km vid en medelfart på 88 km/h eller ännu mer imponerande 8,8 l/100 km vid en medelfart på 146 km/h? Den deklarerade bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt den europeiska körcykeln är 2,1 l/100 km, men det lär ingen människa nå. Utsläppsvärdet är låga 49 g/km vilket kvalificerar bilen för en liten miljöpremie på 20 000 kr och möjlighet att köra bilen i de tyska miljözonerna, dvs. innerstadsområden i kulturhistoriska orter som t.ex. min gamla hemstad Heidelberg och den gamla korsvirkesstaden Goslar.

Så här ska man också uppleva Tyskland. Härliga småvägar genom vackra landskap...i en i8.

Det här är en riktigt snabb bil och snabba bilar kräver bättre väghållning än konventionella vardagsbilar. BMW i8 är inte byggd som andra sportbilar. Man har använt en arkitektur som kallas LifeDrive och som går ut på att ge bilen en riktigt låg tyngdpunkt. Chassit består av aluminium och resten av bilen kolfiber. Kolfiber är 50% lättare än stål och 30% lättare än aluminium. Genom att limma kolfiberdelarna på aluminiumchassit, har man sänkt tyngdpunkten så lågt det är möjligt utan att släpa bilen i marken. Väghållningen är, med andra ord, makalös. Oavsett om man pressar bilen på små krokiga vägar eller flyger fram i vänsterfilen på Autobahn, så sitter i8 som ett veritabelt strykjärn på vägen. Den bjuder inte på några obehagliga överraskningar, bara behagliga.

Skönare arbetsplats är svårt att hitta.

Futuristisk och funktionell instrumentering.

Komforten i BMW i8 är härlig när man väl kommit in i bilen. Insteg och utsteg kräver lite gymnastiska övningar, men det dröjer inte länge förrän man kommit på knepet att inte se ut som en clown, framförallt när man försöker flytta ut sina 197 cm och 110 kg. Stolarnas utformning är grymt sköna. Benutrymmet är föredömligt och jag kände mig aldrig trött när jag klev ur bilen. Instrumenteringen är tydlig, precis som man är van vid från BMW. Det finns egentligen inget att anmärka på, förutom bagageutrymmet som är ytterst begränsat. Vi packade in en kabinväska bakom motorn och duffelbags, ryggsäckar och Niklas "lilla handväska" i det lilla (nöd)baksätet.

Tyst och stillsamt glider vi fram med elmotorn. (Foto: Niklas van Ingelandt, co-driver)

För att på bästa sätt beskriva en resa på drygt 500 mil i en av världens häftigaste bilar, så är det ett ord som osökt kommer till mig: Halleluja. Jag har sett ljuset och då talar vi inte om laserljuset från i8:an som lyste upp det europeiska landskapet. Nej, jag talar om hur man förenar konventionell teknik med hållbar teknik och skapar en bil som sänder ut allvarliga ”vill-ha” vibbar. Fast med en prislapp på 1 369 000 kr så är det inte en var mans bil, men det är ett riktigt häftigt alternativ till andra, mer vanliga sportbilar i samma klass. Jag väljer BMW i8, inte bara för att det är en läcker bil utan därför att det är en riktigt smart bil. Läs även om resan ner till Genève. Där finns mer "godis". 

Jag och Niklas sammanfattar våra intryck:

FILM & FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig